CALVIN KLEIN MAN
Als er 1 iemand is die wel zijn stempel in de jaren ’90 heeft gedrukt als het om denkwaardige parfums gaat, dan is het wel de Amerikaanse ontwerper Calvin Klein. Denk bijvoorbeeld aan het immens wereldwijde succes van de in 1994 gelanceerde uniseks geur CK One. Inmiddels al een blijvende klassieker. Of de herenversie Eternity for Men in 1990. Geclassificeerd als een frisse, kruidige ambergeur die ook de tand des tijds ruimschoots heeft doorstaan. Of Escape for Men uit 1993. Allemaal klinkende namen die nog steeds grote aftrek vinden bij een groot publiek. Veel van deze parfums zijn vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar. Zo ook Calvin Klein MAN uit 2007. Wellicht niet zo’n kaskraker als zijn voorgangers, maar wel 1 die nog steeds wordt verkocht. En die ik graag wat beter wil gaan toelichten.
Calvin Klein MAN is gecreëerd door maar liefst 3 parfumeurs: Ann Gotlieb, Jacques Cavallier en Harry Fremont. Alle drie hebben ze al eerder voor Calvin Klein parfums gecreëerd maar Ann Gotlieb toch wel de meeste zoals bijvoorbeeld: CK Be, Contradiction, Euphoria Men, CK One Shock for Him en Reveal. “Persoonlijk zie ik CK One als mijn grootste professionele succes”, aldus Gotlieb. “Want deze geur doet het goed bij zowel mannen als vrouwen. Nog steeds trouwens. Normaal gesproken omschrijf ik een geur eerst in woorden. De geur moet een goede basis hebben maar de marketing eromheen is net zo belangrijk. Ik ben verantwoordelijk voor het type geur en ik werk ook over en weer met de mensen achter het merk. En ik houd natuurlijk ook rekening met de ontwerper die de geur moet vertegenwoordigen. Daarom kijk ik naar wat het desbetreffende bedrijf al in zijn portfolio heeft en welke trends er spelen. Het creëren van een geur die boeiend, gedenkwaardig en absoluut uniek is, vormt een groot deel van de uitdaging. Het doel is echter niets minder dan een geur af te leveren die een totale vertaling is van een bedrijf, merk of individu.”
- MARKETING
Met een simpele naam als MAN werd deze geur destijds geadverteerd als zijnde een zeer mannelijk en sexy parfum. Volgens Lory Singer (destijds Vice President van Global Marketing en Coty Prestige) is “Calvin Klein MAN bedoeld om iconisch te zijn. Met Calvin Klein MAN willen we een moderne versie creëren van het originele Calvin Klein standpunt; waar mannen sterk, krachtig en mannelijk waren. De ultieme essentie van Calvin Klein.” Het marketingbudget voor deze geur lag destijds alleen al in de Verenigde Staten zo tussen de 7 en 10 miljoen dollar. Waarbij de bijhorende advertentiecampagne, met als model de 22-jarige Amerikaan Neff Garrett, tot doel heeft om de mannelijke kracht en de schoonheid van de mannelijke lichaamsbouw te vieren. De doelgroep van deze kenmerkende geur zijn mannen in de leeftijdscategorie zo tussen de 25 en 40 jaar. Calvin Klein MAN is gepositioneerd om de nieuwe premium geprijsde klassieker van het huis te zijn. Men schatte destijds dat Calvin Klein MAN alleen al in de Verenigde Staten zo’n slordige 25 miljoen dollar zou opbrengen in het eerste jaar van de lancering.
De online reviews van Calvin Klein MAN zijn zeer variërend; van uiterst positief tot minder geslaagd. Sommige vallen over de benaming MAN en vinden dat deze geur niet écht mannelijk is, zoals de naam wel doet vermoeden. Maar dat vind ik persoonlijk een achterhaald argument, temeer mannelijkheid steeds meer aan inhoudelijke kracht inboet. Labels als man/vrouw zullen (gelukkig) steeds meer op de achtergrond gaan verdwijnen. Calvin Klein MAN opent licht zoet met een boventoon van vioolblaadjes en lavendel. Wat echt erg lekker en rustgevend ruikt. Een rustig begin die zeker niet overdonderd. Het heeft zeker niet de impact die een parfum als Obsession juist wel heeft. MAN is overduidelijk een stuk bescheidener en veel minder sterk qua geursensatie. Al vrij snel wordt deze geur wat kruidiger door de hartnoten van nootmuskaat en laurierblaadjes, maar het blijft allemaal nog erg zacht. Voor mijn persoonlijke smaak iets té zacht. En echt spannend wordt het daarna ook niet meer en dat is oprecht jammer met zo’n bijbehorende erotische zwart/wit visual. Met Calvin Klein MAN zal je zeker geen onderscheidende indruk maken maar eerder opgaan in de gehele massa. Wat wellicht wel zo veilig is voor de meeste mannen als het om parfum gaat. De robuuste rechthoekige deels glazen flacon met glanzende zwarte blokken is schitterend qua eenvoud en design. En matched vlekkeloos met de zwarte verpakking in een dunne aluminium omlijsting.
- NEFF GARRETT
Het Amerikaanse model Garrett Neff werd in 2005 ontdekt op de luchthaven van Miami Airport, toen hij naar Barbados reisde, door een modellen scout van Click Model Management. “Ik zat in 2005 nog op de universiteit toen het idee van modellenwerk voor het eerst bij me opkwam. Ik studeerde destijds nog bedrijfsadministratie en psychologie en volgde en zomercursus economie in Barbados. Op de terugweg naar Miami Airport zat een 50-jarige man iets te lang naar mij te kijken. Het bleek dat hij een model was. Hij gaf me zijn agentschapskaart van Click en raadde me aan zijn agent daar te bellen. Ik dacht er niet veel over na maar mijn moeder moedigde mij aan om het juist wel te doen.” Tegen het einde van 2006 was Garrett te zien in meerdere advertentiecampagnes voor grote merken zoals Ambercrombie & Fitch, Benetton en Lagerfeld. En na anderhalf jaar werd Neff geboekt als model voor Calvin Klein. Daarnaast verscheen hij ook in verschillende redactionele tijdschriften zoals GQ, V Man en L’Officiel Hommes. Neff maakte zijn catwalk debuut in 2007 en liep op de catwalk voor Tommy Hilfiger en Louis Vuitton.
Neff Garrett’s grootste doorbraak kwam in 2007 toen hij op 22-jarige leeftijd hét gezicht werd van Calvin Klein’s Man eau de toilette. Een campagne die hem katapulteerde als zijnde het nieuwe mannelijke icoon. “De samenwerking met Calvin Klein was in het begin niet echt glamoureus. Ik ging erheen voor een go-see en om de mensen die daar werkten te ontmoeten. Ik mocht langskomen voor wat kleine klusjes in de showroom voor het hoofdlabel van Calvin Klein. Toen ontmoette ik uiteindelijk Fabian Baron die bij hun reclamebureau werkte, terwijl ze op zoek waren naar een model voor een nieuwe geur die uiteindelijk Calvin Klein Man werd genoemd. Die opdracht was voor mij een belangrijke springplank. En commercieel gezien ook heel lucratief. Vervolgens kwam de Calvin Klein jeansadvertentie met de fotograaf Bruce Weber. Uiteindelijk ik heb meer dan 10 jaar met ze samengewerkt. De absolute hoogtepunten van het model zijn, zijn de opdrachten krijgen waar je van droomt en het werken met de beste mensen op de beste locaties over de gehele wereld. ” In 2015 lanceerde Neff zijn eigen badkledinglijn genaamd “Katama”.