CK ONE
Het is de droom van iedere ontwerper om een parfum uit te brengen die uiteindelijk een instant mega succes wordt. Een klassieker die de tijd doorstaat. Die privileges zijn echter maar aan weinig ontwerpers gegeven. 1 ontwerper die daar wel in slaagde is Calvin Klein met zijn uniseks parfum CK ONE. Gelanceerd in 1994 als de uniseksgeur voor mannen en vrouwen. Het werd hét icoon parfum voor de X generatie in de jaren ’90 en geldt tot op heden nog steeds als 1 van de meest succesvolste uniseks parfums. Want op zijn hoogtepunt werden er 20 flacons van CK ONE per minuut verkocht. Met zulke verkoopresultaten schaart dit parfum (ook wel “scent of Gen X genoemd) zich in het illustere gezelschap van andere klassiekers zoals Chanel No.5, Le Male van Gaultier, Eau Sauvage van Dior en Cool Water van Davidoff die ook nu nog bestsellers zijn.
In de tijd dat CK ONE werd uitgebracht werkte ik nog als visual merchandiser op Schiphol bij Kappé Parfums en ik kan me nog goed herinneren de enorme vraag naar dit parfum. Verkopers moesten toen nog op papier bijhouden naar welke parfums veel vraag naar was. De taxfree winkels op Schiphol verkochten toen nog geen parfums van Calvin Klein. Maar het was wel, met name door de vele internationale passagiers, 1 van de meest gevraagde parfums op dat moment. Niet veel later werden de parfums van Calvin Klein uiteindelijk ook in het Kappé assortiment opgenomen. Wereldwijd was CK ONE een overweldigend succes. Want in de eerste 10 dagen na de lancering liep de omzet al op naar een bedrag van 5 miljoen dollar. Het werd hierdoor de top selling fragrance in 1995.
De filosofie achter CK ONE was om een uniseks geur te creëren die tracht 2 lichamen, 2 gedachten en 2 zielen samen te voegen in het verlangen en passie van 1. Vandaar ook de naam CK ONE. De Amerikaanse designer Calvin Klein zelf sprak liever niet van een uniseks geur maar van een “shared fragrance”. Gericht op consumenten tussen de 18 en 24 jaar. Qua imago en campagne gaf CK ONE heel goed het tijdperk van dat moment weer. Een uniseks jaren’90 lifestyle waarin échte mensen naast topmodellen in de campagne werden gebruikt. Geen gelikte poserende modellen maar hedendaagse/androgyne mensen van verschillende leeftijden & rassen die in casual kleding nonchalant poserend op de gevoelige plaat werden vastgelegd. Minimale kleding en make-up; duidelijk jaren ’90 grunge. De zwart/wit campagne werd destijds geschoten door de fotograaf Steven Meisel met o.a. het tienermodel Kate Moss, topmodel Stella Tennant en het androgyne Japanse model Jenny Shimizu die een muze was van Calvin Klein. Een duidelijke en herkenbare “down to earth” streetwear setting en niet zo elitair als menig ander parfumcampagne.
- CK ONE GOLD
Door de jaren heen zijn er veel verschillende variaties van CK ONE op de markt uitgebracht. Het origineel echter is gecreëerd door de bekende Spaanse parfumeur Alberto Morillas (créateur van o.a. M7 van Y.S.L. verschillende Giorgio Armani parfums, L’Eau D’Issey van Issey Miyake) en de Franse parfumeur Harry Fremont. “De briefing voor CK ONE was gericht om een geur te creëren die een gevoel van jeugdige rebellie weerspiegelde maar ook het gevoel van saamhorigheid. Het was het eerste parfum die op zo’n grote schaal werd gemaakt voor zowel mannen als vrouwen. De geur moest daarnaast frisheid en tegelijkertijd sensualiteit communiceren. Dit zijn tonaliteiten die niet altijd samen gepaard gaan. Het was destijds moeilijk om iets te bereiken dat zowel open als provocerend is”, aldus Fremont.
CK ONE als parfum draait hoofdzakelijk om een “clean” gevoel en uitstraling. Toen het werd uitgebracht leunde het erg op de heersende anti-parfum trend met als basis het seksloze jaren’90 grunge gevoel uit de stad Seattle. Met als belangrijkste waarden vrijheid, seksuele gelijkwaardigheid en tolerantie qua onderlinge verschillen. CK ONE heeft als belangrijkste ingrediënt musk (naast bergamot, kardemon, jasmijn, viooltjes en nootmuskaat) en is een aromatische citrus geur die simpel, licht en verfrissend is. Volgens het persbericht is CK ONE GOLD een eerbetoon aan de jeugd die gouden kansen heeft. Vrij van traditionele seksnormen met de energie van beide seksen in een fascinerende uniseksgeur.
CK ONE GOLD opent inderdaad super licht en verfrissend met toch wel een vrouwelijke touch door haar zacht bloemige karakter. Met name de bloemige ingrediënten zoals jasmijn en viooltjes domineren. Licht, vrolijk en bescheiden zijn de woorden die deze parfum het best omschrijven. En wellicht in haar bescheidenheid ligt hierin de kracht van CK ONE GOLD waardoor ook mannen nu een licht bloemig parfum kunnen dragen die niet prominent aanwezig is. De iconische CK ONE flacon is ditmaal ondergedompeld in goud en druipt nog zichtbaar na op de verpakking en flacon. Schitterend! In de verpakking zit een plaatsbare verstuiver waardoor je CK ONE kan sprayen of splashen… maar dan zonder de verstuiver.
- CK ONE PLATINUM EDITION
Deze PLATINUM EDITION is een nieuwe uitdrukking van deze iconische geur. Wederom vrij van gendernormen waardoor dit parfum door iedereen kan worden gedragen. De parfumeurs van deze PLATINUM EDITION zijn Ilias Ermendis (Obsessed for Men 2017) en Pierre Negrin (Encounter 2012 en CK ONE Summer 2018). Ook deze uitvoering is uiterst fris en licht maar beduidend scherper door de toegevoegd roze peper. Die scherpte blijft overigens lang aanhouden. Fris en fruitig omschrijven het beste deze CK-ONE uitvoering door de noten van appels en lavendel. Zeker geschikt voor zowel mannen als vrouwen die niet te opvallend willen ruiken maar de voorkeur geven aan een clean urban parfum. Voor deze platinum uitvoering is de iconische CK-ONE veldflesflacon in een coating van platina gedipt. Ook in deze verpakking zit een verstuiver waardoor je dit parfum naar eigen wens kan splashen of sprayen.