DAVIDOFF ZINO

 

Zino1Er zijn bepaalde geuren voor mannen die al langer verkrijgbaar zijn maar die toch de nodige aandacht verdienen. Omdat ze ondanks hun “oude leeftijd” de moeite waard zijn om ze te belichten en te blijven herwaarderen. Dat is ook het geval met de geur Zino van Davidoff. Uitgebracht in 1986 maar nog steeds een geur die lovende recensies krijgt en zeer geliefd is bij vele mannen wereldwijd. Om die reden heb ik deze geur recentelijk (zeer goedkoop) aangeschaft omdat ik zelf wilde ervaren wat mijn mening ervan is. Dat is dan weer het voordeel van geuren die langer verkrijgbaar zijn; ze zijn dan vaak erg gunstig geprijsd. Zonder dat dit overigens afbreuk doet aan de kwaliteit van de geur. Want dat is absoluut het geval bij de inmiddels klassieker Zino Davidoff. Een geur die is ontstaan als een ode aan Zino Davidoff; de oprichter van het merk die een liefhebber was van het beste dat het leven te bieden heeft.

 

 

  • MICHEL ALMAIRAC

 

De parfumeur van Davidoff Zino is de wereldwijd bekende en gerenommeerde Franse parfumeur Michel Almairac. Een aantal klassiekers die hij in zijn indrukwekkende carrière heeft gecreëerd zijn onder andere: Dior Fahrenheit, JOOP! Homme, Gucci pour Homme, Nikos Sculpture en C.K. Truth for Men. “Parfum is voor mij bovenal een emotie. Het bijzondere van een geur is dat het 1 van de zintuigen is die je volledig omhult met een deken van persoonlijke herinneringen. Geuren hebben zelfs het unieke vermogen om herinneringen op te roepen aan momenten die in de geest zijn gegrift”, aldus Almairac. “Een parfum moet de essentie zijn van een universeel merk. Ik geloof dat als er maar heel weinig ingrediënten in de samenstelling van de formule komen, de gecreëerde geur uniek, onderscheidend en herkenbaar zal zijn. Dat is mijn visie als ik begin met het creëren van een geur. Om dit te bereiken kan een ongelooflijk aantal experimenten nodig zijn, die vaak meerdere jaren duren, maar het eindresultaat maakt het de moeite waard.” Toch heeft Almairac zelf geen persoonlijke favoriete parfum. “Voor mij hebben al mijn creaties een uniek verhaal te vertellen en vertegenwoordigen ze ieder een speciaal moment in mijn leven. Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe combinaties om de juiste olfactieve signatuur te creëren. Voor mij is het creëren van een geur als koken of schilderen. Ook al geeft de chef misschien de voorkeur aan bepaalde ingrediënten, het is de combinatie die juist het verschil maakt. Zo hebben ook parfumeurs een zekere voorliefde voor bepaalde ingrediënten. Ik geloof echter dat degenen die ze minder lekker vinden simpelweg komt omdat dit de ingrediënten zijn die ze niet goed hebben begrepen.”

 

 

  • ZINO DAVIDOFF

Zino3 

Voor de creatie van Zino kreeg Almairac de opdracht om een exotische geur te creëren met een exotische flair. De geur zelf is zeer gebalanceerd qua ingrediënten opbouw; met een licht zoete Oriëntaalse opening. Niet te overheersend maar aangenaam zacht fris/zoet. Het citrusachtige bergamot als topnoot ruik ik gelukkig niet als overheersend; want dat is een standaard cliché openingsnoot die in té veel herengeuren wordt gebruikt. De bergamot is nu vermengd met lavendel en salie wat het spannender maakt. Pittiger en rijker. Na verloop van tijd komen de heerlijk zoete en bloemige hartnoten van jasmijn, roos en lelietjes van dalen naar boven. Hoe zoeter een herengeur ruikt hoe lekkerder ik die persoonlijk vind; temeer omdat daar nog steeds weinig van verkrijgbaar zijn. Hoe langer ik de geur op heb hoe lekkerder ik Zino vind worden. Ik ruik uiteindelijk steeds meer de warme vanille die eraan is toegevoegd en het zoete van de bloemen. Maar niet op een vrouwelijke manier. Daar zorgen de mannelijke ingrediënten zoals sandelhout en palissanderhout wel voor. Het heeft wellicht iets gedateerd qua reuksensatie maar daarin schuilt wellicht ook de kracht van de klassieke samenstelling van deze geur. Een sensuele geur voor mannen is het zeker. Heel knap hoe een 37-jarige geur nog steeds de tand des tijds glansrijk kan doorstaan. En hiermee hopelijk een nieuwe generatie mannen van nu zal doen aanspreken.

 

 

  • THE FRAGRANCE OF DESIRE

 

Met veel sensuele en begeerlijke blikken over en weer, een naakt bezwete mannenlichaam met als middelpunt de in facetten geslepen flacon van Zino haakt de allereerste commercial uit 1990 doeltreffend in op de slogan “the fragrance of desire” waarmee deze geur werd gelanceerd. Parfum en seks/verleiding zijn altijd nauw bij elkaar betrokken als het marketing technisch gaat om een bepaalde geur aan de man/vrouw te brengen. In de hernieuwde commercial uit 1993 is het gespierde Iranees/Amerikaans model Eric Etebari het appetijtelijke middelpunt. In de hitte van een dorre rots- en woestijnlandschap laat hij zich van zijn meest sportieve kant zien met veel close-ups en detailopnames van zijn welgevormde lichaam. Etebari heeft als model met veel topfotografen gewerkt zoals Richard Avedon, Bruce Weber en Karl Lagerfeld. En tevens was hij een favoriet model voor de Gianni Versace modecampagnes. Momenteel is Eric Etebari actief als acteur en regisseur.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in: