DECADENCE MARC JACOBS
Het woord decadentie kent vele vertalingen. Zo betekent het overdreven rijk of duur. Maar het staat ook voor overdaad of overdreven zucht naar genot, naar het schone. Dus de naam Decadence alleen al geeft hoge verwachtingen voor dit nieuwe parfum Na zijn vorige parfums Daisy en Lola is Decadence voor Marc Jacobs zijn meest volwassen parfum. “ Ik houd van het idee dat iets extrovert is. Je wilt gewoon dat het gezien wordt en daarom kon ik ook niet wachten om deze nieuwe geur te laten zien”, aldus Marc Jacobs. Zal Decadence net zo succesvol worden als zijn andere geuren? Bronnen binnen de parfumindustrie verwachten in ieder geval dat Decadence alleen al in het eerste jaar in de V.S. zo’n slordige 25 miljoen dollar zal gaan opbrengen.
“Met Decadence wilden we juist een geheel ander soort verhaal vertellen”, aldus Marc Jacobs. “ We wilden een luxueuze, sensuele en houtachtige geur creëren. En ik had de behoefte om een volgend verhaal te vertellen die gaat over verwennerij van plezier en luxe. Want dat is waar decadentie voor staat. Maar wel op een andere manier; een onvoorbereid gevoel van glamour in plaats van het bekende eerste graad glamour. Ik wilde het juist iets meer onconventioneel.” Annie Buzantian (de parfumeur van Decadence) wilde vooral de elegantie van het modehuis Marc Jacobs in deze geur vangen. “ Decadence is een uitbundige viering van luxe. Met het raffinement van een klassieker maar dan met een totaal nieuwe twist. Totaal verslavend, overweldigend en hebberig makend.”
Decadence opent gelijk verleidelijk en spannend zoet met een twist. Niet “bubblegum” zoet maar op een sensuele volwassen manier. De toegevoegde Italiaanse pruim zorgt ervoor dat zoet en fruitig elkaar duidelijk afwisselen waardoor de geur spannend/intrigerend wordt. Het bloemige karakter wordt verkregen door de Florentijnse iris. Maar het is uiteindelijk de lang aanhoudende (en bedwelmende!) amber- karamelnoot die na verloop van tijd de geur domineert en haar “nectarachtig” verslavend lekker maakt. Waardoor je deze opwindende geur alleen maar wilt blijven ruiken. Zo lekker! Vaak zijn bij parfums het marketingverhaal en de geur niet met elkaar in overeenstemming, maar bij Decadence is dit absoluut wel het geval. Decadence komt in een uiterst unieke designertas flacon; geïnspireerd op de smaragdgroene Marc Jacobs Trouble handtas. Waardoor het een soort van draagbaar parfum is geworden. “ Ik wilde iets dat het gevoel opwekte van een tas met python en een gouden ketting. Waarbij het een soort van weelde en glamour moest hebben, waardoor het een super gewild object moest worden.” aldus Jacobs. Het resultaat is een diepgroene glazen flacon waarbij de zware gouden dop bekleedt is met groene pythonprint. Verpakt in een luxueuze groen fluwelen doos.
Voor de belichaming van Decadence heeft Marc Jacobs zijn oog laten vallen op het 34-jarige Braziliaanse topmodel Adriana Lima. Met een jaarinkomen van ruim 8 miljoen dollar is deze Victoria’s Secret Angel model het op 2 na best betaalde model ter wereld. “Adriana is perfect voor deze klus. Van mijlenver voel je al haar sexappeal”, aldus Jacobs. “ Maar daarnaast heeft ze ook veel charme en jeugdigheid. Ze is sexy, maar mooi sexy. Zonder dat ze overigens vulgair is. Ik heb voor haar gekozen omdat ze een bijna kronkelende seksualiteit belichaamt die sterk doet denken aan die van Elizabeth Taylor. Ik wilde juist deze Taylor-achtige soort van sexappeal en Adriana geeft dat op een perfecte manier weer.”
Voor Adriana is het de eerste keer dat ze het gezicht is van een parfum. Waarbij ze op deze campagnefoto (geschoten door de fotograaf Steven Meisel) suggestief de gouden ketting van de Decadence flacon in haar mond neemt. “ Ik hou het meest van dit parfum omdat Marc er zoveel aandacht en gevoel in heeft gelegd om het te creëren. Van de flacondesign tot aan de naam”, aldus Lima. “ Ik ben al jarenlang van alle parfums en kleding van Marc. Voor mij staat hij voor modern, cool en glamour met een randje. Het was een geweldige ervaring om de campagne te schieten. Ik droeg een zwarte jurk van Jacobs en er waren veel bloemen op de set. Het voelde modern en vintage tegelijkertijd. Het was erg decadent. Voor mij is het een enorme eer om het gezicht te zijn van Decadence.”