DSQUARED2 WILD
Na eerdere succesvolle geuren als HeWood en Potion lanceren de Canadese tweelingbroers Dan en Dean Caten (beide heren zijn oprichters en creative director van hun internationale modelabel DSquared2) hun nieuwste mannengeur WILD. Gericht op de eigentijdse man die werkt en leeft binnen de grenzen van het moderne leven en de stedelijke samenleving. Maar toch is er in zijn dagelijkse bestaan een rebellie hoorbaar dat diep van binnen komt. Het drijft hem op zoek te gaan naar zijn eigen vrijheid. Naar een plek waar hij eindelijk vrij is. Deze nieuwe mannengeur symboliseert vrijheid, snelheid en trots. Met een overduidelijk hoog gay campagne gehalte.
“Voor ons heeft een geur een emotionele connectie met wie we zijn.”, aldus Dan en Dean Caten. “ Het onthult een lang gekoesterd verlangen om of een droom. Dat is de reden dat het concept van WILD zo’n wezenlijke link vormt tussen ons en de ideologie van Dsquared2. Leven in complete vrijheid van meningsuiting en geest is de meest ultieme en authentieke vorm van zelfexpressie. We zijn gefascineerd door dit concept, vooral in de huidige maatschappij”. De geur WILD onderzoekt de verlangens van de man en zijn connectie met de natuurlijke en stedelijke wereld rondom hem. “ Het is als ruig rollebollen in het hooi. Het hele idee erachter is om een beetje ruig te zijn. Zelfs de fles is enigszins opgetuigd/bespannen.” De geur is gecreëerd door Daphne Bugey en Annick Menardo.
Ik weet niet of het door de flacon komt maar de geur oogt gelijk sensueel erotisch. Komt dit wellicht door de toegevoegde plantaardige amber? Hoewel WILD ook fris ruikt ( dankzij het ingrediënt heiligenbloem wat naar cipressen ruikt) is de vermenging met zoet wat de geur zo onderscheidend maakt. Deze warme, zoete geur wordt verkregen door de intense noten van Opoponax; een hars verkregen uit een boomsoort die groeit in Oost-Afrika. Wordt ook wel Mekkabalsem genoemd. Met name na verloop van tijd komt het frisse en houtachtige ruikende heiligenbloem volledig tot ontplooiing. Vrolijk en levendig door heiligenbloem en hars. Als een geur een bepaalde stemming kan opwekken dan is het wel levendigheid wat het beste bij WILD past. Waarbij de naam WILD niet echt de zachtheid van deze geur dekt. Ja,…WILD zou best weleens een favoriete geur voor mij kunnen worden.
De transparant glazen flacon van WILD is gedecoreerd met een lederen tuigsymbool dat geïnspireerd is door paardenteugels en zadels. Een lichte vorm van bondage? Maar een getraind oog ziet in de parfumflacon toch duidelijk een mannentorso met een lederen harnas uit de gayscene; dat beeld wordt versterkt door de campagnefoto waarbij het lederen tuig over het lichaam van het Duitse kitesurfing model Silvester Ruck is geprojecteerd. Gezien de homoseksuele geaardheid van beide broers Dan en Dean Caten is dit geen onlogische gedachte. Maar ook de andere zwart-wit campagnefoto van Silvester Ruck heeft een hoog erotisch gay-gehalte. De spierstructuur van zijn rug wordt flink benadrukt door het perspectief van waaruit de foto is genomen door de bekende fotograaf Steven Klein. Hij is 1 van de meest invloedrijke fotografen in de mode-industrie en staat bekend om zijn unieke manier van het fotograferen van het menselijk lichaam.
Het hoge erotische gaygehalte komt met name expliciet naar voren in de, ook door Steven Klein geregisseerde, bijbehorende zwart-wit commercial voor WILD. Een ware ode aan het gespierde lichaam van Silvester Ruck; mede door het lichtval waardoor iedere spier van zijn lichaam duidelijk zichtbaar wordt. Zo expliciet dat zelfs zijn schaamhaar schaamteloos te zien is…
Lees ook: Dsquared2 Potion For Men