EAU SAUVAGE DIOR
Een absolute klassieker binnen het genre van hedendaagse herengeuren is toch wel Eau Sauvage van Christian Dior. En het blijft onbetwist 1 van mijn favoriete geuren. Dit “Wilde Water” is anno 2015 nog steeds dé best-seller voor Christian Dior en staat in Frankrijk (afhankelijk van het jaar) steevast op de tweede of derde plek qua best verkochte herengeur. Toen Eau Sauvage in 1966 werd gelanceerd als antwoord op vernieuwing zorgde dat alom voor veel opschudding. Het was in die tijd een vernieuwende en verrassende geur waarmee jongeren zich in de die roerige tijd konden vereenzelvigen. Steve Mc.Queen was destijds bekend voor het trouw gebruiken van Eau Sauvage. Inmiddels heeft de revolutionaire Eau Sauvage de benijdenswaardige status van klassieker opgebouwd. Waarbij deze heerlijke geur van generatie op generatie haar aantrekkingskracht heeft behouden en haar populariteit opvallend genoeg constant is gebleven.
Ondanks het hedendaagse succes van Eau Sauvage verliep de introductie van deze geur niet geheel vlekkeloos. Het originele Eau Sauvage werd gecreëerd in 1966 door de Franse meesterparfumeur Edmond Roudnitska en was de allereerste herengeur van Christian Dior. Een houtachtige citrusgeur met noten van o.a.: citroen, lavendel, rozemarijn en vetiver. Een opvallend gegeven in de geschiedenis van Eau Sauvage is dat de eerste versie van deze geur het consumenten panel niet voldoende kon verleiden. Als gevolg daarvan werd de samenstelling van Eau Sauvage versimpeld met bloemachtige accenten; met een naar prettig jasmijn-magnolia ruikende molecuul (Hedione) wat destijds als een unicum gold als ingrediënt zijnde voor een herengeur. Deze samenstelling met een vrouwelijke bloemnoot was een uitermate gedurfde keuze want jasmijn werd toentertijd enkel en alleen in vrouwenparfums verwerkt. Maar dat bleek achteraf een gouden zet te zijn.
Dior was destijds de enige die deze Hedione molecuul gebruikte in zijn mannengeur. En wetenschappers hebben ontdekt dat juist dit molecuul een gedeelte in de hersenen bij vrouwen stimuleert die verantwoordelijk is voor het vrijlaten van sekshormonen. Dat verklaart het eclatante succes van Eau Sauvage bij vrouwen die uiteindelijk ook zelf de geur gingen gebruiken; iets wat de parfumeur Roudnitska al had zien aankomen. Uiteindelijk kregen de vrouwen hun eigen versie in de vorm van Diorella die in 1972 werd uitgebracht. Daarna is Hedione ook gebruikt in andere bekende parfums zoals Chanel no.19, Angel by Thierry Mugler en First by Van Cleef & Arpels. Overigens is de naam Eau Sauvage te danken aan de late aankomst van Monsieur Dior’s vriend Percy Savage. Dior had hem gevraagd om een naam te verzinnen voor zijn herengeur. Toen Savage aankwam bij de woning van Dior werd hij door diens butler aangekondigd als “ Monsieur Sauvage”. Dior vond: “ Oh, Sauvage” toen wel een passende naam voor zijn geur.
Inmiddels zijn er verschillende Eau Sauvage varianten op de markt te verkrijgen zoals: Eau Sauvage Extrême en Eau Sauvage Eau de Parfum. Die lijn wordt nu aangevuld met Eau Sauvage Cologne om zo de jongeren van nu weer aan te spreken. François Demachy (Parfumeur-Créateur Dior) is met de legendarische Eau Sauvage aan de slag gegaan en is gaan variëren met de proporties en verhoudingen van de grondstoffen. “ Met Eau Sauvage Cologne heb ik getracht de schijnbare eenvoud van de constructie te bewaren. Een heldere compositie die in werkelijkheid vol nuances, details en licht-donker contrasten zit.” Deze nieuwe Eau Sauvage versie is té overduidelijk doordrenkt met grapefruit, mandarijn en Bergamot uit Calabrië, die je dan ook gelijk ruikt als je de geur opspuit. Hierdoor zijn alle karakteristieke kenmerken van het origineel (helaas!) verdwenen. Wat nu overblijft is een superfrisse, semi bittere citrusgeur die helaas alle magie ontbreekt van wat het originele Eau Sauvage juist zo verslavend lekker maakt. Ik blijf in ieder geval bij de oude formule hangen. Want sommige geweldige composities moet je nu eenmaal niet willen veranderen…
Om het Franse aspect van deze geur te benadrukken hebben diverse bekende Franse mannen zoals de zanger Johnny Hallyday en voetbalicoon Zinédine Zidane al eens model gestaan voor Eau Sauvage. Maar opvallender is de hedendaagse campagnefoto van de Franse acteur Alain Delon als het “nieuwe” gezicht van Eau Sauvage. Want het betreft hier een zwart-wit foto uit 1966 van een 31-jarige Alain Delon tijdens de opnames van de film “La Piscine” in Saint-Tropez. Waarbij de foto van het gezicht van Alain Delon voor de campagne is uitvergroot en de sigaret uit de originele foto is verwijderd, om zo te voldoen aan de hedendaagse eisen van de moderne Eau Sauvage man. “ We waren destijds in een villa die ik in Saint-Tropez had gehuurd.”, aldus Delon. “ Het was een fotoshot tijdens de vakantie. De foto is niet geretoucheerd alleen is de sigaret wel verdwenen. Ze zeggen van mij dat ik overeenkom met het eeuwig mannelijke. Alsof ik onsterfelijk ben!” aldus een geamuseerde Delon. De gevoelige ‘bad boy’ Delon als jonge image van deze geur; terug gaand in de tijd toen Eau Sauvage net werd gelanceerd en beide nu een status van eeuwigheidswaarde hebben bereikt. Een icoon uit de Franse filmindustrie voor zo’n iconische Franse topgeur.