EROS VERSACE

 

erso1Na 5 jaar afwezig te zijn geweest op de markt voor herenparfums presenteert het Italiaanse modehuis Versace haar nieuwste herengeur: Eros. Deze onsterfelijke Griekse god van de liefde ( en zoon van de godin Aphrodite) is in staat om iedereen verliefd te maken door middel van zijn pijl en boog. Donatella Versace (creative director van Versace) heeft hiervoor kennelijk een ander middel in handen; de geur zelf. “ Ik heb de nieuwe geur Eros ontworpen voor de man die zowel heldhaftig als gepassioneerd is. Eros is een geur die zowel kracht en sensualiteit uitbeeldt en onderstreept. Eros staat voor de ware DNA van het label Versace.”

 

Voor Gianni Versace zelf was de Griekse mythologie altijd al een enorme en rijke inspiratiebron voor zijn mode-imperium. Zo sierde de Grieks godin Medusa ( ook wel slangenhoofd genoemd) op veel van zijn talrijke producten tezamen met een klassiek Grieks decoratiemotief. Uiteindelijk werd de Medusa hoofd het kenmerkende hoofdlogo voor Versace want volgens Gianni was Medusa de ultieme belichaming van schoonheid, kunst en filosofie. Diezelfde Medusa en Grieks decoratiemotief zijn nu prominent als reliëf aanwezig op de turqouise kleurige vierkante glazen Eros flacon en op de gouden dop. “We hebben een Grieks motief en dat bracht ons naar het oude Griekenland met haar antiquiteiten en mythologie, terwijl de turquoise kleur van de flacon een verwijzing is naar de Middellandse Zee die zowel grenst aan Griekenland als Italië. Dat is Versace!”, aldus Donatella. Parfumeur van Eros is Aurélien Giuchard van het Zwitserse Givaudan. “ Eros vertaalt de altijd aanwezige erotische spanning tussen de man en de vrouw. Het symboliseert de onoverwinnelijke kracht van verleiding.”

 

eros2 

En hoe ruikt die verleiding dan wel niet? Goddelijk lekker? Daar zullen de meningen over verschillen. Verwacht van Versace geen subtiele geuren want dat past niet in hun filosofie en merkimage. Zoals Donatella recentelijk terug grijpt naar de jaren’80 glamourmode voor de Versace collecties, zo ook deze geur die sterk aanwezig is zoals veel mannengeuren dat destijds ook waren. Weliswaar is Eros niet mierzoet maar zoet genoeg waardoor niet iedere man zal deze geur kunnen waarderen. De geur is opgebouwd rondom mintolie, groene appels en Italiaanse citroenen. Warmte krijgt Eros door de tonkabonen ( de geur van deze zaden ruiken naar vanille, amandel en kaneel) en Venezolaanse ambroxan ( dit is de synthetische variatie op ambergris en geeft warmte en zoetheid aan parfums). Na verloop van tijd ontwikkelt de geur zich wat bloemiger en houtachtig door de geranium en cederhout ingrediënten. Dit is een typisch voorbeeld van een geur die je helemaal geweldig vindt ruiken of juist niet. Het is een gedurfde geur die ik wel kan waarderen. Voor de échte liefhebber is deze geur een ware liefdes elixer.

 

  • EROS CAMPAGNE

 

Voor de campagne wilde Donatella Versace een man-gladiator; iemand die vecht voor wat hij wil. “ Dit is een geur die voor de man die zijn eigen meester is. Hij is een held. Een man die opkomt voor zijn idealen en doelen.” Het model dat daar, volgens Donatella, het beste aan voldoet is de gespierde en gebronsde Amerikaanse adonis Brian Shimansky. In een typische barokprint Versace badjas houdt hij de Eros flacon stevig schuin vast. In de over-the-top reclame commercial (met een hoog gay-kitsch gehalte) loopt hij krachtig als een bovenmenselijke Romeinse gladiator langs oude Griekse standbeelden naar zijn eigen plateau alwaar hij (ontdaan van zijn badjas) met zijn pijl en boog de Eros flacon in de grijze stormachtige lucht doorboort. Als een ware gespierde krachtpatser past hij helemaal in de jaren’80-’90 modellenkeuze van wijlen Gianni Versace. De perfectie van het mannelijk lichaam met een toespeling naar de Griekse mythologie en klassieke beeldhouwkunst wat zo karakteristiek is voor de wereld van Versace. Insiders in de parfumindustrie verwachten dat Eros wereldwijd in het eerste jaar zo’n 100 miljoen dollar zal gaan opbrengen. 

 

 

  • VERSACE EROS PARFUM

 

Na het succes van de Eros Pour Homme eau de toilette en de Eros eau de parfum lanceert Versace nu ook Eros parfum voor mannen. En dat is vrij uniek, want voor mannen worden niet veel geuren in een parfumversie gelanceerd. “Ik zag een heroïsche gepassioneerde man voor me. Bijna een Griekse god. De geur bestaat uit noten die sensualiteit en kracht uitdrukken. Een extreme kracht”, aldus Donatella Versace. Eros parfum wordt omschreven als een verslavende en sensuele geur met een unieke identiteit. Het staat voor overdaad en provocatie. Gecreëerd met de meest pure en natuurlijke grondstoffen. De crème de la crème onder de bouwstenen voor bijzondere en luxe geuren. “Een geur die je recht in het hart raakt. Met een belangrijke boodschap over waardigheid en de kracht van diversiteit”, aldus het modehuis Versace.

 

 eros3

De openingsnoot van Versace Eros parfum is overduidelijk de Italiaanse citroen Orpur. Een frisse citrus opening aangelengd met het zoete van de Italiaanse mandarijn Orpur. Niet heel erg schreeuwerig of overheersend wat je wel van een Versace parfum zou verwachten. Na verloop van tijd komen de hartnoten naar voren die bestaan uit Egyptische geranium en lavendel. En ook het kruidige salie is ruikbaar. Als de geur na enige tijd op de huid is opgedroogd dan zijn de basis ingrediënten van onder andere Benzoë en vanille goed waar te nemen; wat voor een zoetere afronding zorgt. Van een Versace parfum had ik persoonlijk meer verwacht; spannender en krachtiger wat geheel in lijn is met wat het modehuis uitstraalt. Die onderscheiding mis ik helaas in dit parfum. Want de kernwoorden  uit het persbericht: verslavend, provocatie en sensualiteit komen in dit parfum niet geheel uit hun verf.

 

 

Als het om herengeuren aankomt dan scoort Versace bijzonder goed. Want verzorgingsexpert Wilkinson Sword heeft een lijst samengesteld van de meest gezochte top 20 geuren voor mannen over 2021 tot nu toe. Op de eerste plaats staat Dior Sauvage met 41.200 maandelijkse zoekopdrachten. Versace Eros prijkt op de tweede plaats met 33.480 maandelijkse zoekopdrachten. In de top 10 komt Versace ook nog voor op de 8e plek met hun herengeur Dylan Blue. En in de top 20 staat Versace ook nog verder genoteerd met op plaats 16 Versace Blue Jeans en op plaats 19 met Versace Pour Homme.

 

De top 10 ziet er verder als volgt uit:

  • Dior Sauvage
  • Versace Eros
  • Paco Rabanne Invictus
  • Paco Rabanne One Million
  • Chanel Bleu de Chanel
  • Prada l’Homme
  • Aramani Code
  • Versace Dylan Blue
  • Davidoff Cool Water
  • Jean Paul Gaultier Le Male

 

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in: