HALSTON
De dames van Sister Sledge zongen in “He’s the greatest dancer” al over hem: He wears the finest clothes the best designers heaven knows. HALSTON, Gucci, Fioruci. En mede door de onlangs op Netflix uitgezonden mini serie over Halston staat deze Amerikaanse mode ontwerper weer volop in de spotlights. Zijn echte naam was Roy Halston Frowick maar hij gebruikte alleen zijn middelste naam Halston om uit te groeien tot een vermaarde Amerikaanse modeontwerper. In zijn gloriedagen werd hij door Newsweek gekroond tot “the premier fashion designer of all America”. De Halston look was glamoureus, opwindend en exotisch maar bleef altijd perfect draagbaar en elegant. Halston omarmde de natuurlijke vormen en bewegingen van het menselijk lichaam. Maar zijn kleding was nooit saai, minimalistisch of voor de hand liggend. Maar ook de modewereld is vluchtig en niet voor veel designers een lang leven beschoren. Halston stierf in 1990 door aan Aids gerelateerde kanker. Wat overblijft zijn de herinneringen & anekdotes en de nog immer bestaande en verkrijgbare Halston parfums.
- HALSTON CLASSIC
Voor menig modehuis is het creëren van een succesvol parfum de kip met de gouden eieren. Voor het grote publiek de mogelijkheid om een relatief betaalbaar product te kopen die ze in staat stelt om zich met het desbetreffende merk te kunnen associëren. En zo geschiedde het dat Halston in 1975 zijn eerste parfum voor dames lanceerde: Halston Classic Eau de Cologne. Gecreëerd door de Franse parfumeur Bernard Chant die al eerder verscheidene andere parfums had ontwikkeld voor Estée Lauder zoals: Beautiful, Aramis, Cinnabar en Clinique’s Aromatics Elixer. Toch eigende Halston zichzelf toe de compositie van het parfum te hebben gecreëerd, wat niet strookt met de werkelijkheid. Gedurende 2 maanden lang rook Halston zoveel mogelijk verschillende parfums om zo erachter te komen wat voor parfum hij uiteindelijk voor zichzelf wilde. “Ik heb wel meer dan honderden en honderden parfums geroken. Die waren of te groen of té warm of simpelweg té saai. Het moest vooral origineel zijn want ik wilde absoluut niet dat het een derivaat van X zou worden wat op zijn beurt weer een derivaat is van Y. Niks voelde goed aan totdat ze het nieuwe olie vonden, wat een fantastische doorbraak voor ons was. Het was perfect. Het was goed en het zorgde ervoor dat het parfum rook zoals geen enkel ander parfum”, aldus Halston. Uiteindelijk liet Halston de verschillende parfum composities op al zijn modellen dragen om te zien hoe ze op de verschillende huidtypes roken. Halston zelf was bereid om de verschillende parfum composities te becommentariëren maar weigerde om ze zelf te beoordelen. “Het zijn vrouwen die moeten gaan beslissen omdat zij het uiteindelijk gaan dragen.”
De nieuwe olie waaraan Halston refereert was destijds een nieuwe molecule die door parfumeurs nog niet eerder in parfums werd gebruikt. Het heeft een lichte maar doordringende cederhouten noot die een fluweelzachte musk-houtachtige geur geeft aan het Halston parfum. Deze overdosis ervan zorgde ervoor dat het parfum destijds revolutionair was. En ook commercieel gezien was het Halston parfum een groot succes, want in 2 jaar tijd bracht het parfum 85 miljoen dollar per jaar op. In de eerste 2 weken van de lancering alleen al werd er voor 1,5 miljoen dollar aan verdient. Mijn verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen, maar die worden helaas niet helemaal waargemaakt. De opening van Halston Classic doet mij denken aan de herengeur Lagerfeld Classic uit 1978: maar dan in een lightversie. Een fris zoete melange van mandarijnen/perzik en fruitig meloen. Deze topnoten worden bloemiger door de roos, jasmijn en ylang-ylang. Maar gelijktijdig danst het eikenmos & sandelhout akkoord hier licht om heen waardoor het niet te bubblegum zoet wordt. Al vrij snel echter wordt deze houtnoot vrij prominenter en geeft Halston Classic een wat mannelijkere toets. Het zoete wordt hierdoor abrupt verdrongen naar de achtergrond maar wordt warmer door de musk en wierrook. Het zijn uiteindelijk de diverse houtnoten die op de huid achterblijven. Halston Classic ruikt op zich prima; maar het is zo jammer dat het parfum zo snel vervliegt. Een goed parfum moet gewoon lang op de huid ruikbaar zijn. De hedendaagse Halston Cologne versie is helaas niet meer het origineel uit 1975, maar een herformulering die volgens velen een slap aftreksel is. Hierdoor mist dit parfum het drama en de sexappeal die ook zo kenmerkend was voor het leven van Halston zelf.
- DE FLACON
De simpel ogende flacon was destijds ontworpen door Elsa Peretti; de in-house model van Halston die later een populaire juwelenontwerpster werd bij Tiffany & Co. “Elsa was totaal anders dan alle andere modellen. De andere waren kledingrekken. Maar Elsa had stijl: ze maakte de jurk die ze aan het modelleren was haar eigen”, aldus Halston. Inspiratie voor de Halston Classic flacon vond Elsa in een vaas hanger die ze op een vlooienmarkt tegenkwam. Een soort van sieraad in de vorm van een flesje. Het oogt als een glazen traanvormige traan met een licht gebogen hals. Voor het ontwerpen van de flacon ontving ze een sabelbontjas van Halston (die prefereerde ze boven de 25.000 dollar die Halston haar ook aanbood) maar door een ruzie tussen hen beide gooide ze deze uiteindelijk in de open haard. “Halston was erg koud en afstandelijk. Ik wilde persoonlijker met hem worden. Je kon nooit een persoonlijk gesprek met hem aangaan. Ik wilde het niet alleen maar over kleding hebben. Ik zei tegen Halston dat zijn vriendschap meer voor mij betekent dan een stomme bontjas. En toen smeet ik die in de open haard”, aldus Elsa. Sindsdien was hun relatie behoorlijk bekoeld. Op 80-jarige leeftijd stierf Elsa in haar slaap op 18 maart 2021 in Sant Marti Vell- Spanje.
- HALSTON Z-14
Na het immense succes van het Halston Classic parfum was het uitbrengen van een parfum voor heren een meer dan logische volgende stap. Maar in plaats van 1 parfum besloot Halston om er in 1976 gelijktijdig 2 herengeuren te lanceren. “Halston kon maar niet kiezen uit welke hij de voorkeur gaf en dus zei hij “Lanceer ze allebei maar tegelijk”. En de namen Z-14 & 1-12? Dat waren het codenummer van de parfumeur”, aldus Michael Edwards. Halston Z-14 werd gecreëerd door de parfumeurs Vincent Marcello en Max Gavary. En het is een uitermate vriendelijke geur voor de neus en de drager ervan. Een zacht/frisse opening van citroen en bergamot omringd met natuurlijke cipressen en basilicum. Daardoor niet te scherp. Met een veelvoud aan hart- en basisnoten waaronder kaneel, geranium, leder, vetiver, amber, koriander en cederhout zal deze geur zich op iedere huid anders gaan ontwikkelen. Bij komt vooral het zoete van het kaneel en geranium naar boven. Maar alles is mooi in balans, het is een zachte geur die niet prominent aanwezig is en iedere man wel zal aanspreken. Licht houtachtig, licht kruidig, licht natuurlijk; een all-pleaser. En Halston Z-14 blijft gelukkig langer ruikbaar dan de vrouwelijke versie. Wederom ontwierp Elsa Peretti de flacon voor Halston Z-14. Haar bronskleurige glazen ontwerp sprak Halston gelijk aan omdat het zowel elegant als expressief is. De flacons van beide herengeuren lijken op een knijpfles; alsof vingers een vorm hebben achtergelaten in een zacht materiaal, waardoor de flacons zeer prettig in de hand liggen. Maar dan uitgevoerd in donkerbruin- en groen glas. In 1998 volgde een herformulering van Halston Z-14 met dezelfde geurpiramide. Voor de schappelijke prijs waarvoor je momenteel de Halston Z-14 kunt kopen is het een absolute aanrader.
- HALSTON 1-12
Gelijktijdig met Halston Z-14 werd in 1976 ook de 1-12 versie voor mannen gelanceerd. Beide versies hebben dezelfde flacon en verpakking. Qua geursensatie hebben beide versies veel raakvlakken; ze zijn zacht, groen en natuurlijk. De Halston 1-12 versie ruikt licht mossig en houtachtig die niet opdringerig overkomt maar subtiel ruikbaar is. Met topnoten van basilicum, bergamot en citroen maar dat citrusachtige komt op mijn huid niet tot ontwikkeling. Wel ruik ik meer de dennennaalden en jeneverbes van de hartnoten. Revolutionair zijn beide versies niet, maar wel geschikt voor die mannen die niet met hun parfum willen opvallen en graag low profile blijven. Oftewel ze zijn allebei nogal politiek correct…
- HALSTON ANNO 2021
Mede door de serie op Netflix is de belangstelling voor het merk Halston momenteel enorm toegenomen. En bereikt het daardoor een nieuw en breder publiek. Na verschillende creatieve directeuren is sinds eind 2019 Robert Rodriguez artistiek directeur bij Halston. “Ik heb het werk van Halston gedurende mijn gehele carrière gevolgd en heb veel bewondering voor het merk. De eerste keer dat ik de naam Halston hoorde of zag, was toen mijn moeder mij een flesje van hun mannenparfum cadeau gaf. In sommige opzichten lijken Halston en ik erg op elkaar. We zijn allebei minimalisten als het gaat om het ontwerpen van collecties. Ik probeer trouw te blijven aan de esthetiek van Halston en aan het erfgoed van het merk, maar probeer toch ook om modern en fris te blijven. De Halston archieven zijn bewaard gebleven en ik kijk regelmatig naar eerder werk en foto’s om inspiratie op te doen. De serie heeft het merk duidelijk nieuw leven ingeblazen, vooral bij de jongere generatie die het merk niet kende.”