IOMA PARIS
Via Instagram kwam ik in contact met het Franse cosmeticamerk IOMA. Op hun uitnodiging heb ik in Amsterdam kennis mogen maken wat hun filosofie is en waar ze als merk voor staan. Het merk is in ruim 17 landen verkrijgbaar. In Frankrijk behoort IOMA inmiddels tot een grote speler binnen de cosmeticabranche; daar wordt ieder minuut 1 product van IOMA verkocht. Zo ver is het nog niet in Nederland waar het merk toch al 5 jaar wordt verkocht. Want Nederland blijkt een moeilijke markt te zijn die behoorlijk verzadigd is al het op skincare aankomt. “Er zijn in Nederland heel veel huidverzorgingsmerken verkrijgbaar. Er is meer aanbod dan vraag. Daarnaast verkopen merken in Nederland pas goed als ze een bekende naam hebben. Of een dure reputatie hebben”, aldus Samora Schreijer (Ioma Brand Manager Netherlands).
Door het overweldigende aanbod van cosmeticamerken is het voor de mannelijke consument vaak moeilijk om een goede keuze te maken. “Vaak denk je dat je het juiste product hebt gekozen maar hoe weet je dat als consument? Krijg je wel het juiste huidadvies bij een winkel? Vaak ontbreekt de juiste kennis om de consument een goed huidadvies te kunnen geven”, aldus Samora. Een product dat persoonlijk is afgestemd op dat wat je huid écht nodig heeft is waar IOMA op inspeelt. Oftewel gepersonaliseerde cosmetica. Dat is het sleutelwoord waarmee IOMA zich onderscheidt van alle andere cosmeticamerken. “Bij ons is het essentieel om te weten hoe iemand zijn huidconditie is. Wij willen weten wat er zich in de huid afspeelt en daar stemmen wij de crème persoonlijk op af. Want alles bij IOMA draait om personalisatie.” Deze persoonlijke focus op de consument is het belangrijkste uitgangspunt geweest voor Jean Michel Karam; de oprichter en C.E.O. van IOMA. "Innovatie, precisie en personalisatie zijn de pillaarstenen van IOMA. De MA CRÈME is dan ook het meest gepersonaliseerde product wat op de markt verkrijgbaar is. Dat maakt ons dat we vandaag de dag leiders zijn als het gaat om gepersonaliseerde cosmetica.", aldus Jean Michel Karam.
- DNA CRÈME
Wil een crème echter optimaal haar werk kunnen doen dan moet het hydratatie niveau in de huid zo rond de 45%- 50% zitten (Samora geeft toe dat vanwege het koude klimaat dit echter in Nederland niet snel haalbaar is). Om dit en andere huideigenschappen te meten heeft IOMA haar eigen huiddiagnose ontwikkeld, die middels geavanceerd meetapparatuur een nauwkeurig inzicht geeft hoe jouw huid qua conditie is. Hoe is de veerkracht van de huid? Hoe diep zijn de rimpelvormingen? Hoe glad is de huidstructuur? Dit is essentieel informatie om zo de IOMA Ma Crème persoonlijk op jouw huidbehoefte te kunnen afstemmen. Want uit de huiddiagnose komt specifiek naar boven wat jouw huid wel en niet nodig heeft. “Op deze manier ontwikkelen wij bij IOMA jouw persoonlijke DNA crème wat het resultaat is van de gemaakte huiddiagnose. De basis van de Ma Crème bestaat uit Vitamines (o.a. Vitamine E die de huid beschermt tegen vrije radicalen) en neutrazen. Dit laatste is een superkrachtige peptide die helpt de gevoeligheid van de huid te verminderen. Daar voegen we dan 8 verschillende serums aan toe, die qua dosering specifiek zijn aangepast op jouw persoonlijke huidbehoefte.”
Ook ik onderga een persoonlijke huiddiagnose. Daaruit komt naar voren dat ik behalve de bekende lachrimpels geen zichtbare rimpels heb. Behalve dan de brede rimpel op mijn voorhoofd die ik al heel lang heb. Wel is de ene helft van mijn gezicht procentueel beter gehydrateerd dan de andere helft. De elasticiteit van mijn huid is ook in orde en verder heb ik nauwelijks dode huidcellen wat te wijten is dat ik 1 keer per week mijn gezicht scrub. Dit alles valt terug te zien op 3-dimensionale foto’s die op de meetapparatuur verschijnt. Uiteindelijk worden al deze huidgegevens opgeslagen en uitgeprint. Hierna wordt jouw persoonlijke tailormade Ma Crème gemaakt door een ultramoderne machine: de IOMA.In. Lab. De formulering van jouw persoonlijke crème wordt in een kaartje meegegeven. In de dop van de flacon bevindt zich een sticker met cijfercode die refereert naar de set met serums die voor jouw persoonlijke crème zijn gebruikt. De crème komt in een luchtdichte grijze metallic pompflacon zodat de ingrediënten goed bewaard blijven. En is 3 maanden na opening houdbaar. Om het beste resultaat te behalen raadt IOMA aan om alleen de MA CRÈME te gebruiken gedurende 1 maand.
IOMA is wel zo eerlijk om toe te geven dat hun crème een hulpmiddel is en je geen gouden bergen belooft. “Er zijn meerdere factoren van invloed op een gezonde huid zoals goed slapen, gezond eten, sporten en zo min mogelijk stress. Als dat allemaal goed in balans is kan een crème je een goede ondersteuning geven en werkzaam zijn.” Deze eerlijkheid kan ik enorm waarderen. Want vaak komen andere cosmeticamerken met allerlei beloftes die ze simpelweg niet kunnen waarmaken. Wat mij nu rest is om de MA CRÈME gedurende een maand te gaan proberen en kijken wat ik ervan vind. Dit artikel wordt dan ook vervolgd…
- AANVULLENDE INFORMATIE
• Alle producten van IOMA bevatten geen UV-filters, siliconen, minerale oliën en conserveringsmiddelen. Om de crème echter goed te houden gebruikt IOMA het conserveringsingrediënt chlorophenisine. Doordat de flacons luchtdicht worden afgesloten heeft IOMA een minimum aan conserveringsmiddelen nodig.
• De 8 toegevoegde serums zijn onderverdeeld in 3 voor een krachtige hydratatie en 5 voor een anti-aging. Ze bevatten o.a. gepurifeerd granaatappelextract, calcium, een complex van Aziatische planten en hyaluronzuur in de hoogst mogelijke concentratievorm. De actieve ingrediënten van de serums vormen 21% van de MA CRÈME met als voordeel dat je niet nog een aparte serum hoeft te gebruiken.
• De MA CRÈME is geschikt voor alle huidtypen, etnicitheiten en is uniseks. Dus ook zeer geschikt voor de mannenhuid.
• IOMA heeft in de afgelopen 7 jaar al meer dan miljoen huiddiagnoses vastgesteld. En spendeert 37 miljoen euro in onderzoek.
• In 2015 ontving de MA CRÈME de Franse Grand Prix Avantages de la Beauté prijs.
• Via de IOMA-app kan je na afloop jouw persoonlijke IOMA Skin Code scannen en zodoende de 7 punten van de huiddiagnose nogmaals nalezen. Super handig!