KOKORICO JEAN PAUL GAULTIER
Voor Jean Paul Gaultier is er niet slechts één Gaultier man; er zijn mannen van verschillende leeftijden, mannelijk-vrouwelijk, half stoer en half “nice guy”, ondeugend of juist verfijnd. Maar wel altijd met een sterke persoonlijkheid. Mannen zijn volgens Gaultier toyboys, dragen een rok of smkoing, neopreen of een tuniek van mousseline…of enkel een matrozenshirt. Maar altijd met glamour, humor, flamboyance, verleiding en een vleugje provocatie. Voor al deze mannen heeft Jean Paul Gaultier een nieuwe geur gecreëerd: Kokorico. Met zijn nieuwe geur vraagt Gaultier mannen hun mannelijkheid tot uiting te brengen, triomfantelijk en groots, luid en duidelijk, krachtig en vol energie. Als ware het een overwinningskreet; de rauwe kreet van een haan of de trotse kreet van een Franse haan. Want Kokorico is de Franse vertaling voor kukeleku; dat wat een haan uitkraait. En geheel toepasselijk is de haan ook het nationale embleem van Frankrijk.
Voor deze nieuwe kreet deed Gaultier een beroep op de parfumneuzen Olivier Cresp en Annick Menardo, waarbij Gaultier aan hen vroeg dat hij simpelweg een interpretatie wilde van een “kreet”; die van een haan, die van een strijder of die van een tevreden man. “ Ik wilde iets anders introduceren dan mijn voorgaande geuren. Dit keer wilde ik iets sterks, fris en mannelijk dus ik dacht aan boomachtige geuren, kruiden en planten. Daarom zijn er onder andere vetiver, ceder maar ook vijgen in de geur verwerkt”, aldus Gaultier. In samenwerking met Puig is er volgens het persbericht “een sensuele en zinnenprikkelende geur” uitgekomen. Maar wie door de naam Kokorico een exotische en zwoele geur verwacht die heeft het mis. Want de openingstoon van de geur is overduidelijk de cacaoboon die (helaas) al snel wat bitter wordt gemaakt door “Nature Print”. Hierdoor komt de sensuele geur van de cacao niet tot volle ontplooiing waardoor het al snel zijn zoete karakter verliest. Na langere tijd neemt het cederhout duidelijk de overhand waardoor de geur toch voornamelijk simpel semizoet kruidig eindigt; geheel in overeenstemming met het persbericht waarin Kokorico als een “ongecompliceerde en mannelijke geur” wordt omschreven. En dat vind ik persoonlijk minder overeenkomen met het gehele concept die om deze geur heen hangt. De typische Gaultier humor is gelukkig wel terug te vinden in de zwarte flacon die oogt als een trompe l’oeil: en face is de flacon het gezichtsprofiel van een man, aan de zijkant zie je het silhouet van een mannenlichaam. Erg ingenieus! Als reactie tegen de elitaire parfumwereld komt de flacon in een scharlakenrood conserven filmblik die, eventueel, kan worden opgestapeld.
Het Baskische model Jon Kortajarena is , als van de meest gewilde mannelijke modellen van dit moment, gekozen als het gezicht en belichaming van Kokorico. In de door de Franse fotograaf Jean Baptiste Mondino geschoten campagne is hij een supersexy Don Juan en hiermee vervangt Jon de klassieke matroos die veelal de belichaming was van de eerdere Gaultier geuren. In de commercial is Jon als een strakke pronkende zwarte haan opzwepend flamenco aan het dansen op het krachtige ritme van de drums. Zijn pak is versierd met couture veren en op zijn blote borst verzamelen zich de zweetdruppels. Als een trotse Spaanse macho haan is hij klaar om zijn kreet te laten horen. “Het is een man die zichzelf transformeert; hij draagt een jas en plotseling komen er overal bij hem veren tevoorschijn. Als bij een dier beginnen er veren bij hem te groeien “, aldus Gaultier.
De grote vraagt blijft echter hoe groot de kansen zijn dat Gaultier zijn grootste blockbuster en bestseller Le Male uit 1995 zal overtreffen met deze herengeur Kokorico? Door de distributeur Beauté Prestige International is Kokorico in Frankrijk gelanceerd met het meest dure advertentiebudget ooit voor een mannengeur. Toch houden de geruchten aan dat de verkoopcijfers achterblijven. Mede hierom zou Jon Kortajarena (mogelijk) worden vervangen door het Servische/Australische androgyne model Andrej Pejic. “ Ik weet dat deze geruchten de ronde doen, maar ik benadruk dat ik het gezicht zal blijven voor Kokorico. Andrej vormt onderdeel van een casting voor een nieuwe versie.”, aldus Jon Koratjena. To be continued…
- KOKORICO BY NIGHT
Al vrij snel na het lanceren van Kokorico wordt er een nieuwe variant van deze geur op de markt gebracht: Kokorico By Night. In 2011 dook Kokorico op in het leven van mannen; half dandy, half rebel, met een aristocratische brutaalheid maar vurig in alles wat hij doet. Nu schrijft Jean Paul Gaultier een nieuw hoofdstuk in het Kokorico verhaal. Een verhaal over hedonisme…
Volgens het persbericht “ heeft de jonge Kokorico haan na zowel mannen als vrouwen verleid te hebben en in de ochtend nog na gloeit van trots, zich over aan eindeloos plezier en verandert hij nu in een echte nachtuil. Hij had een parfum nodig; een geur verbonden aan de vleselijke lusten en nachtelijke waanzin. Als de nacht valt wordt Kokorico dus Kokorico By Night.” En daardoor wordt deze geur een parfum van absoluut verlangen en verleiding. De parfumeurs Olivier Cresp en Annick Menardo ( die ook de originele Kokorico versie creëerden) hebben zich als doel gesteld om een nachtelijke variant van het spoor van verlangen te componeren. Kokorico By Night blijft een duivels mannelijk parfum met de kenmerkende houtige- en cacaogeurnoten. Zij geven aan deze geur zijn ongelooflijk verslavende invloed en zinnenprikkelende kracht. Een echte Gaultier geur die heel brutaal en verslavend tegelijk is. Maar is dat ook werkelijk zo?
Kokorico By Night ruikt écht verslavend lekker en zeer sensueel naar bergamot en cacaobonen; deels bitter en mannelijk houtachtig. Veel beter dan het originele Kokorico. Een perfecte mix die niet te zwaar is maar wel gedurfd bitterzoet. Daar waar bij de originele Kokorico de geur van cacao wordt getemperd door “ Nature Print” komt ze in dit parfum gelukkig wel volledig tot ontplooiing. Een echt parfum die ’s avonds het best tot haar recht komt. De glazen flacon is nog steeds een knap staaltje van optisch gezichtsbedrog en loopt ditmaal van diep rood naar zwart. Rood als in nachtelijk verlangen, vurigheid en duivels. De metalen blik verpakking (die lijkt op een filmrol) is ditmaal geheel in zwart uitgevoerd….zoals de nacht.