MISSONI PARFUM POUR HOMME
Het Italiaanse modelabel Missoni zal wellicht niet bij iedereen gelijk bekend zijn maar toch bestaat dit familiebedrijf al ruim 65 jaar. Opgericht in 1953 door Rosita en Ottavio Missoni die elkaar ontmoeten in 1948 tijdens de Olympische Spelen waar Ottavio uitkwam voor het Italiaanse atletiekteam. Bekend zijn ze geworden met hun opvallend gekleurde zigzag breisels die tot stand kwam toen ze op hun “raschel” machine (die ze gebruikten voor het maken van bedspreien) modestoffen begonnen te weven met geometrische patronen. In 1976 openden ze hun eerst boetiek in Milaan. Anno nu wordt hun kleding en bijpassende accessoires wereldwijd in ruim 1000 winkels verkocht en staat hun dochter Angela aan het hoofd van Missoni. Tot hun imperium behoren inmiddels ook parfums. En met de lancering van MISSONI PARFUM POUR HOMME brengen ze na lange tijd eindelijk weer een herengeur op de markt.
De laatst gelanceerde herengeur van Missoni was Olympios en dateert uit 1994. Een houtachtige, bloemige musk geur voor heren. Dus na 24 jaar was het wel tijd om de heren weer eens te bedienen. Volgens het persbericht markeert Missoni Parfum pour Homme Missoni’s triomfantelijke terugkeer met een mannelijke geur die simpelweg prestige uitstraalt. Het is een “fris, levendig en stralend parfum dat graag een statement maakt.” Waarbij de frisheid is geïnspireerd door het Mediterrane landschap. Deze Missoni Pour Homme komt alleen als een eau de parfum versie, wat betekent dat de concentratie geurbestanddelen tussen de 10- en 20% ligt. Bij eau de toilette is dat percentage tussen de 5- en 10%. Eau de parfum blijft hierdoor langer op de huid ruikbaar.
De parfumeur van Missoni Parfum Pour Homme is de Franse parfumeur Nathalie Gracia-Cetto. Andere parfums van haar hand zijn o.a. Boucheron Quatre, Kenzo Homme Eau de parfum, Burberry Sport For Men en Higher Energy van Dior. Volgens haar is deze nieuwe mannenparfum van Missoni “Een alchemie tussen lichtheid en diepte. Het contrast tussen theoretische striktheid en poëzie.” Angela Missoni ziet geuren bovenal als “een fundamenteel product voor de communicatie en verspreiding van een modemerk. Na het lanceren van ons vrouwen parfum was het voor ons nu tijd om een mannelijke geur te introduceren gecombineerd met een volledige badlijn. De internationale lancering bevestigde onmiddellijk de interesse van de markt voor dit nieuwe parfum. Zowel het product alsmede de verpakking zijn van een zeer hoge kwaliteit. Denk maar aan de toepassing van de kleur op het glas door het sublimatieproces of de metalen magneetdop met zigzag patroon. De geur is ook gemaakt met innovatieve ingrediënten die de mannelijkheid versterken. Het resultaat van de lancering was zeer positief en we hebben inmiddels al heel wat nabestellingen mogen ontvangen.”
Zoals veel herengeuren opent MISSONI PARFUM POUR HOMME met de frisheid van groenen citroenen, grapefruit en lavendel. Dit geurenpallet pakt gelijk je reukzin en doet zeker zuidelijk Mediterraans aan. Maar die knisperende fruitachtige beleving wordt niet veel later overschaduwd door een diepere, robuustere geurlaag van verschillende houtsoorten zoals: eik, berkenhout en sandelhout. En ook het vleugje muskus komt nu duidelijker naar voren. Hierdoor wordt het parfum een stuk warmer en interessanter. Toch blijft dit parfum licht overkomen; wellicht iets té licht voor een eau de parfum. Echt spannend is dit parfum niet, maar wel uitermate aangenaam en uiterst mannelijk. Zal ongetwijfeld een grote groep mannen aanspreken door het houtachtige karakter. De zeer zware glazen flacon heeft een donkere aubergine/bruin/groene kleurschakering waarbij de zigzag patroon in de magnetische dop refereert naar de bekende Missoni breisels.
Als gezicht voor MISSONI PARFUM POUR HOMME is gekozen voor de jonge Franse Mickaël Lafon. Geboren in Zuid-Frankrijk en op zijn negende al begonnen met dansen. Momenteel is hij een gevierde balletdanser bij de Paris Opéra Ballet School en inmiddels heeft hij vele dansvoorstellingen op zijn naam staan. Op de zwart-wit campagne foto draagt Mickaël een sjaal met de bekende Missoni zigzag patroon. De bijbehorende zwart-wit commercials zijn geregisseerd door de fotograaf Romain Sellier. Deze commercials duren niet langer dan 30 seconden en laten Lafon in verschillende settings zien: dansend op Mexicaanse muziek of piano spelend. Maar altijd enthousiast en vrolijk lachend. Voor de gehele reclame lancering is een slordige 1 miljoen euro voor uitgetrokken. “Onlangs hebben we de reclamecampagne onthuld waardoor we nog meer interesse hebben gecreëerd rondom dit parfum. We zijn ervan overtuigd dat deze strategie goed zal zijn voor het opnieuw lanceren van het merk Missoni in de parfumbranche voor mannen”, aldus Angela Missoni.
De Missoni parfum Pour Homme wordt gecomplementeerd met exclusieve bad- en bodyproducten zoals een perfumed bad- en douchegel, aftershave balsem en een deodorant stick.