OTENTIC PERFUMES
Als het op parfums aankomt is er niks zo persoonlijk als het maken van jouw eigen keuze. Want je wilt een parfum die echt bij je past. Zonder dat je wordt verleid door grootschalige marketingcampagnes of mooie verpakkingen. Ga zelf op onderzoek uit en laat je puur en alleen leiden door je eigen instinct. En hoe mooi is het om daar zelf achter te komen via een persoonlijke perfume profiling. Dat kan bij Otentic Perfumes waar je een eigen parfumontdekkingsreis kan maken. Ontdek zelf je favoriete parfum uit 73 geuren. Hoe leuk dat is heb ik zelf onlangs mogen ervaren…
Bij Otentic laten ze je kennis maken op een persoonlijke manier met de wereld van geuren. Zelf spreken ze over het maken van een reis; een beleving langs verschillende geurstijlen. Want parfum is meer dan een geur die lekker ruikt; het brengt juist herinneringen naar boven en bepaalde ingrediënten zullen je doen denken aan vroeger, een bepaald persoon of een emotie doen oprakelen. Dat is het mooie wat parfum kan doen, zelfs als je iets al lang niet meer hebt geroken. In je geheugen blijft die geur emotie lang opgeborgen. En parfum kan dat onmiddellijk weer naar boven halen en die herinnering levendig maken. Die reis bij Otentic begint door het ruiken aan een totaal van 73 verschillende geurcomposities. Dat klinkt heel veel maar het is zeker te doen. Deze hoogwaardige composities zijn niet ingedeeld op dromen en verhalen maar op 8 populaire geurstijlen uit de klassieke parfumerie. De 73 parfums zijn namelijk verdeeld over 8 geurstijlen en 2 specialiteiten. De 8 geurstijlen zijn super overzichtelijk qua kleurschakeringen in de winkel verdeeld. Deze 8 geurstijlen zijn:
AQUAMONDO – oceaan/oxygen
LEMONIA – citrus/fresh
FYORI – floral/subtle
SEDUX – fruity/sweet
ELEGANTIA – powdery/sophisticated
SENSUALI – oriental/intense
GRASSLANDS – green/earthy
ARBORATH – woody/smoky
PURE – the purest
Bij laatstgenoemde ruik je puur en alleen 1 ingrediënt zoals bijvoorbeeld rozen, lavendel, amber of patchouli. Alvorens je aan de reis begint krijg je een Explore Card waarin alle 8 geurstijlen in vermeld staan. Per geurstijl ruik je aan 8 verschillende geurcomposities waarbij je diegene aankruist die jij het lekkerst vindt ruiken. Zo kan het zijn dat je in 1 geurfamilie wel 5 aankruist maar van een andere geurfamilie 1 of geen. Zie het als jouw persoonlijke parfum paspoort die je zelf invult. Belangrijk is om tussendoor aan de koffiebonen te ruiken om zo je neus weer neutraal te maken. Het ruiken gebeurt overigens aan parfumglaasjes waarin het parfum is gesprayd zonder alcohol; waardoor je de pure geurnoten van het parfum ruikt. Want alcohol in parfum zorgt voor een scherpe geur waardoor je neus snel geprikkeld raakt.
Nadat ik alle 73 geurcomposities heb geroken moet ik degene die ik heb aangekruist nogmaals ruiken maar per 8 geurstijlen mag ik nu er slechts 1 á 2 overhouden. Hierbij merk ik dat er toch nog flink veel afvallen. Deze definitieve keuze op mijn Explore Card laat ik aan de medewerkster zien die mij verzoekt om al zittend maar nu blind te gaan ruiken aan de parfumglaasjes. Met gesloten ogen neem ik puur en alleen het parfum waar, waardoor ik uiteindelijk 4 á 5 geurcomposities overhoud. Deze uiteindelijke keuzes (zelf weet ik niet welke deze zijn) worden dan op mijn kleding gesprayd. Hieruit moet ik dan mijn uiteindelijke en definitieve keuze maken. In mijn geval bleven er 2 over waaruit ik echt niet kon kiezen. Waar mijn uiteindelijke voorkeur naar uitging verraste mij niet echt; een parfum met een body. Want ik hou van sterke parfums die niet snel vervliegen. Zo kwam ik uiteindelijk uit bij 2 geurenfamilies: Fiori en Arborath. En ja, ik ben erg blij met mijn persoonlijke keuze.
- PERSOONLIJKE KEUZE
Het mooie aan het Otentic concept vind ik dat ze totaal geen onderscheid maken in sekse. Dus je hebt alle vrijheid om dat parfum te kiezen wat jij persoonlijk het meeste aanspreekt. Ook als de gekozen ingrediënten niet binnen het standaard man/vrouw hokje vallen. In de reguliere parfumbranche vind ik de labels Pour Homme/Pour Femme niet meer van deze tijd, aangezien iedereen zelf moet gebruiken wat hij/zij lekker vindt. Waarom zou een man niet mogen kiezen voor een bloemig parfum of een zwaar parfum als hij dat nu eenmaal prefereert? Ik zou daar graag meer vrijheid in willen zien. Marketingtechnisch begrijp ik dat commerciële merken nog een onderscheid maken in wat mannelijk of vrouwelijk is, maar dat mag geen belemmering zijn in jouw keuze. Bij Otentic Perfumes is het superleuk om er zo erachter te komen wat je zelf lekker vindt ruiken. Het geeft zelf veel inzicht voor diegene die daar nog niet helemaal uit zijn.
De Otentic parfums worden gecreëerd in Grasse, Frankrijk, door de parfumeur Jean-Denis Saisse. Deze bijzondere Franse streek kent een eeuwenoude parfumtraditie binnen de parfumindustrie. 4 jaar lang zette Jean-Denis Saisse al zijn passie, kennis en ervaring in om de 73 parfums te creëren en te perfectioneren. Sinds 2018 behoort de parfumindustrie in Grasse tot de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Alle Otentic parfums komen overigens in een eau de parfum versie. En ook zijn alle flacons zijn bewust uniform qua design zodat de klant zich niet laat verleiden door een mooie vormgegeven flacon maar puur en alleen door hoe het parfum ruikt. Dat moet de enige reden zijn waarom je voor dat ene speciale parfum kiest. En die persoonlijk service vind je enkel en alleen bij Otentic Perfumes. En ja, Otentic zou graag meer mannen zien die op deze manier hun favoriete geur ontdekken en ervaren.