SAUVAGE DIOR

 

Het Franse woord “Sauvage” betekent wild, woest en ongetemd. Dior heeft dit woord gekozen als naam voor hun nieuwe herengeur omdat het energiek is en goed klinkt. “ Sauvage is een meeslepende en zeer suggestieve naam; typisch Dior. Maar het is ook een ruige naam die een unieke geur aankondigt.” aldus Dior. Is deze geur wellicht een broer van de in 1966 uitgebrachte legendarische Eau Sauvage? Volgens Dior niet. Want we hebben hier te maken met een gloednieuwe Sauvage; bedoelt voor de volgende generatie mannen die Sauvage gaat gebruiken. De eerste nieuwe Dior mannengeur sinds 10 jaar. Volgens Dior is deze Sauvage man uniek met een eigen wereld, subtiele verschillen en twijfels. Een Dior-held met de krachtige uitstraling van een filmster…

 

Volgens François Demachy (de Parfumeur-Créateur van Sauvage) is de Dior man een speciaal iemand. “ Hij heeft zijn eigen persoonlijkheid en hij provoceert tot net op het randje. En hij is jong. Een beetje rock, hij is geen conformist. De Sauvage man is niet echt een stadsman; eerder authentiek, stoer maar ook erg chic. Wild en nobel tegelijkertijd. Sauvage is de ideale geur voor een jong, provocerende en niet conformerende man.” Demachy geeft toe dat mannen in parfumtermen veel conventioneler zijn. “ Mannen houden over het algemeen niet van verandering, maar daarvoor zijn wij er juist om ze wel te laten doen veranderen.” Zo is Sauvage een radicale, recht door zee mannengeur. Primitief en nobel tegelijk. Met een pure compositie van een ongeëvenaarde hoeveelheid natuurlijke ingrediënten. “ Voor de compositie van mannengeuren heb je bepaalde ingrediënten nodig die je niet kan vermijden. Je hebt frisheid en helderheid nodig. Zo is amber de belangrijkste noot in Sauvage. De frisheid wordt verkregen door bergamot, lavendel en een beetje door citroen. Ik ben gek op de woestijn en Sauvage is en vrij persoonlijke interpretatie hiervan. De geur roept beelden op van weidse vlaktes waarover de wind blaast.”

 

Na al deze beschrijvingen zijn mijn verwachtingen over Sauvage hoog gespannen. Maar die worden helaas niet helemaal waar gemaakt. Evenredig aan het persbericht opent Sauvage inderdaad koel met bergamot (= een peervormige zure citrusvrucht) met een ietwat bittere ondertoon van peper en bitter fruit. Lekker pittig! En ja, het groene karakter van de royaal toegevoegde vetiver is duidelijk ruikbaar en vormt de uiteindelijke basis van de hele geur. Waarbij na enige tijd ook de geraniumnoot duidelijk naar voren komt. Maar Sauvage blijft in mijn beleving na verloop van tijd té flauwtjes en te veilig; niet krachtig genoeg zoals de naam Sauvage wel doet vermoeden. En van een powerhouse als Dior verwacht ik meer; temeer omdat ze niet vaak een herengeur lanceren. Zo fan als ik ben van de originele Eau Sauvage versie en de absoluut geweldige Dior Homme, zo minder overtuigd ben ik van Sauvage. Ik mis het onderscheidende karakter van deze geur. En ook de boodschap in de bijbehorende commercial met Johnny Depp in de woestijn begrijp ik helaas niet helemaal. Maar hou je van een zachte, groene geur met een overheersende geurenmix van lavendel en vetiver dan is dit de geur voor jou! Sauvage komt in een schitterende zware glazen cilindervormige flacon met nachtblauwe dégradé effect.

 

Geheel in de lijn van Dior is wederom een acteur het gezicht van de geur geworden. Waarbij ditmaal de keuze is gevallen op de 52-jarige Johnny Depp. Nooit eerder was hij het gezicht geweest van een geur. Maar nu treedt hij in de voetsporen van Alain Delon, Jude Law en Robert Pattinson die al eerder het gezicht waren voor diverse Dior geuren. “ Nog niet eerder heb ik zoiets gedaan”, aldus Depp. “ Maar juist in dit digitale tijdperk ben ik bang dat bepaalde vakmannen en kunstvormen verloren dreigen te gaan. Ik waardeer de oude vaardigheden van het creëren van een parfum. Net als muziek is ook riff nooit hetzelfde; ook geur veranderd op ieder zijn huid. Het is een verbazingwekkend soort van wetenschap. Bijna kunst”.

 

Het doen van iets nieuws is bovendien niet vreemd voor Depp. “ Zoals ik al eerder zei, doe nooit niks 2 keer. Daag jezelf uit om iedere keer een stap verder te gaan. Maak vreemde keuzes. Geur past bij hoe jij je voelt. Het houdt bepaalde momenten vast. Sommige geuren blijven je hele leven bij je en vormen uiteindelijk wie je bent. En bovendien is er een bepaalde ernst bij Dior, een elegantie…” En waarschijnlijk zal de paycheck van Dior ook hebben geholpen.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in: