SCANDAL POUR HOMME GAULTIER
4 jaar na de lancering van het succesvolle Scandal parfum voor dames introduceert Jean Paul Gaultier deze zomer de herenversie: Scandal Pour Homme eau de toilette. En dat werd tijd, want voor heren werd er de laatste jaren enkel en alleen een overdaad aan variaties van het uitermate succesvolle parfum Le Male op de markt gebracht. Zoals Le Male in the Navy, Le Male Ultra Male, Le Male on Board en Le Beau Male. Scandal pour homme is de eerste geur van het Spaanse Puig label die in 2016 de parfumlicenties van Jean Paul Gaultier overnam.
Ook het coronavirus heeft haar stempel gedrukt op de beauty branche waardoor veel merken allerlei lanceringen hebben uitgesteld. Maar gelukkig is er nu eind aan de tunnel en zullen er steeds meer nieuwe producten worden uitgebracht. “Nu is het perfecte moment om een nieuw product te lanceren in een erg competitieve markt. Met Scandal pour Homme behouden we het sterke DNA van Gaultier”, aldus Vincent Thilloy – chief brand officer voor Paco Rabanne & Jean Paul Gaultier bij Puig. “Je moet alles wat je doet heroverwegen. Het is echt een grote kans om nieuwe dingen te beginnen. We hebben het Gaultier merk qua parfums volledig verjongd en het was een perfect moment om nu met iets nieuws te komen want het mannenparfum Le Male staat in de top 5 van Europa van best verkochte geuren.” Tussen 2016 en 2019 zijn de Gaultier parfums wereldwijd met 9 posities gestegen. In Europa alleen al stegen de Gaultier parfums met 3 posities en staat nu in de top 10. Het mannenparfum Le Male staat in Frankrijk op de derde plek, in Engeland in de top 5 en in Duitsland op de derde plek. In Brazilië staat Le Male momenteel op de negende plek. Het stijgende succes wereldwijd is mede te danken aan de herbewerking en het opnieuw lanceren van de iconische Gaultier parfums Le Male en Classique.
- DE GEUR SCANDAL
Na wat mindere succesvolle uitgebrachte herengeuren van Gaultier zoals Kokorico en Fleur du Mâle wordt het meer dan tijd voor een succesvolle herenparfum uit de koker van Gaultier. Scandal pour Homme is geen variatie op het suikerzoete damesparfum maar een volledig nieuw gecreëerde versie door de 3 parfumeurs: Quentin Bisch, Christophe Raynaud & Nathalie Gracia-Cetto. De 3 parfumeurs namen als uitgangspunt een geur die een ware afspiegeling zou zijn van alles wat Jean Paul Gaultier is. Ze namen de “knock-out” versheid van salie en de volfruitige mandarijn. Dit zijn de topnoten van Scandal pour Homme. Om een echte verrukkelijke huidnoot te creëren brachten ze een overdosis van de totaal verslavende tonkaboon. Dit is het hart van de geur. Ten slotte riepen ze een sensuele vetiver in de ring om de levendige kracht van vers gesneden hout te introduceren. Dat is de basis. Een combinatie van een heerlijke spanning.
De frisse salie is inderdaad het eerste wat je ruikt als topnoot. Maar bij mijn partner ruik ik al snel het verslavend zoete bruine karamel akkoord waar ik al op hoopte, want ik heb een zwak voor zoet ruikende herenparfums. Het hangt als een zoete/verleidelijke wolk om hem heen. Niets zo sexy als een zoet ruikende man. De daarbij toegevoegde tonka is een veelgebruikt basisingrediënt in de parfumerie vanwege haar warme en volle vanille/amandel/kaneel geur. Dit geeft Scandal een nog intensere geursensatie. En ondanks dat het niet op de ingrediëntenlijst staat heeft Scandal pour Homme ook een subtiele hint van kokosnoot in zich. Hierdoor valt Scandal pour Homme onder de gourmand parfums, wat betekent dat het parfums betreft die geassocieerd worden met zoete, eetbare ingrediënten. Scandal is overduidelijk niet té zoet waardoor het zeker toegankelijk voor mannen is. Daar zorgen de vetiver en salie wel voor. Zou ik de geur zelf aanschaffen? Absoluut!
- LE FLACON SCANDAL
De flacon heeft een koninklijke uitstraling wat vooral te wijten is aan de zware gouden galvaniseerde dop in de vorm van een kroon. Het doet enigszins denken aan de flacon van de geur King van Dolce&Gabbana. Het ontwerp van de Scandal flacon is bedoeld om aan te geven dat hij koning van de ring is. De bokser is bedoeld om een nieuw archetype te introduceren in de Gaultier parfums. Om zich zo bij de Le Male zeiler aan te sluiten. De transparante glazen heeft een rechthoekige vorm met afgeronde schouders; als ware het een atleet met een breedgeschouderde bouw. Een echte trofeefles. De roodfluwelen gevlokte doos heeft een dubbele hot-gedrukte QR-code op de achterkant. Bij het scannen van die QR-code krijg je alles te lezen over Scandal pour Homme. Om het milieu zo min mogelijk te belasten is de Scandal flacon navulbaar. De refill navulling is zo ontworpen dat er geen druppel wordt gemorst. Een milieuvriendelijke manier om het milieu te beschermen door 59% minder glas, 46% minder plastic, 89% minder metaal en 64% minder verpakkingsgewicht te gebruiken.
- PARKER & IMAAN
Qua modellen keuze voor de reclamecampagne van Scandal pour Homme spelen 2 Nederlandse modellen hierin de hoofdrol: Parker van Noord en Imaan Hammam. Eerstgenoemde is de 23-jarige zoon van voormalig Nederlands topmodel Andre van Noord die zelf 30 jaar lang een succesvolle modellen carrière had. “Mijn vader was al model toen ik jonger was. Ik zag dat hij dingen voor de camera deed, maar ik wist nooit precies wat het was. Op mijn 14e deden we samen een shoot voor een Nederlands blad. Toen kwamen we erachter dat ik heel natuurlijk ben voor de camera. Dus schreef ik mij in bij een modellenbureau”, aldus Parker. Inmiddels heeft hij al diverse campagnes gedaan voor onder andere Lanvin, Tom Ford, Zara, Mango, Etro en Carolina Herrera. Imaan is een 25-jarige Nederlands topmodel met een Noord-Afrikaanse achtergrond: een Egyptische vader en een Marokkaanse moeder. Op 13-jarige leeftijd ontdekt op het Centraal Station van Amsterdam. “Ik wist altijd al dat ik model wilde worden. Tussen mijn 13e en 15e jaar trainde ik daar hard voor. Ik liep op hoge hakken en trok vreemde gezichten voor de spiegel. Mijn rolmodellen waren Iman, Raquel Zimmermann en Liya Kebede. Haar modellen carrière is inmiddels sky-high waarbij ze de catwalk liep voor onder andere Versace, Fendi, Moschino en Alexander Mc.Queen. Daarnaast was ze het allereerste donkere Arabisch model die het gezicht werd van Chanel beauty.
Inmiddels zijn er van de vrouwenversie van Scandal al meerder variaties uitgebracht zoals: So Scandal! Scandal by Night & Scandal by Paris. Mocht de herenversie ook een daverend succes worden, dan zullen er ook daarvan ongetwijfeld meerdere variaties uit worden gebracht. Dan hoop ik op een versie die nog zoeter is met meer karamel en zonder de salie en vetiver. Een soort van extreme versie. Bronnen binnen de parfumindustrie gaan er in ieder geval vanuit dat Scandal pour homme in het eerste jaar zo’n 80 miljoen euro zal gaan opleveren.
Met vriendelijk dank aan de medewerking van Mary-Ann van Beauty Expert – Leidsestraat in Amsterdam.