TOM FORD NOIR
Hoewel zijn echte naam Thomas Carlyle Ford is kent iedereen hem echter als Tom Ford. Deze 52- jarige Texaan wordt begin jaren ‘90 wereldberoemd als creative director bij het Italiaanse modehuis Gucci en ook zwaait hij (met wisselend succes) een aantal jaren de creatieve scepter bij Yves Saint Laurent. Daar brengt hij de herengeur M7 uit die vergezeld wordt met een provocatieve reclamecampagne: een volledig naakte foto van de wereldkampioen tae kwando vechter Samuel de Cubber. Na zijn vrijwillige vertrek in 2004 bij beide modehuizen gaat Ford in 2005 een partnerschap aan met het Amerikaanse cosmeticagigant Estée Lauder om samen parfums en cosmetica te gaan ontwikkelen. Als eerste restyled Ford de Lauder klassieker Youth Dew; Youth Dew Amber Nude. Onder eigen naam brengt Ford in 2006 zijn allereerste geur uit: Black Orchid. Het wordt een mega succes en bestseller. Na een reeks van andere herengeuren lanceringen wordt er nu Tom Ford Noir aan toegevoegd.
Tijdens de Men’s Fashion Week in Milaan wordt Tom Ford Noir gelanceerd in Ford’s favoriete restaurant Giacomo. “Het is mijn meest persoonlijke geur tot nu toe.”, bekent Ford. “ Mijn favoriete geur. Jullie weten dat ik soms een tikje overdrijf maar dit keer is het echt zo.” Dit jaar lijkt het woord Noir hét modewoord te zijn voor parfums: Chanel Coco Noir, Ambre Noir van Yves Rocher en Oud Noir van Versace. “ Ik hou van de kleur zwart. Het is elegant en luxueus. Het is de kleur van mysterie. Noir is een kruidige, houtachtige en Oriëntaalse geur die zichzelf in lagen onthult. Het is warm en verleidelijk. Ik hou van geuren die zich van simpel naar complex ontvouwen.”, aldus Ford. Noir is een geur die de tegenstrijdige facetten van een man harmonieus combineert; deels die wereld te zien krijgt en het intrigerende sensuele privédeel die vaak verborgen blijft. “ Noir is mysterieus, complex en verrassend. De kruidige noten zijn zacht en buitengewoon sophisticated; de vrouwelijke roos wordt gecombineerd met de uiterst kostbare iris. Daarnaast zijn vanille, amber, musk en sandelhout altijd al mijn favoriete ingrediënten geweest. Ik hou van de mannelijke rijkheid die ze opwekken. Oriëntaalse geuren doen me denken aan donkere houten kamers met luxueuze stoffen; een sensuele wereld waarin mannen kunnen vluchten. Waarbij op een bijna verslaafde manier de Oriëntaalse warmte zich om je heen hult.”, aldus Ford.
Ik verwacht veel van deze geur en hij ruikt inderdaad heerlijk opzwepend mysterieus Oriëntaals zoals ik al vermoedde. Maar niet té opdringerig zwaar zoals bijvoorbeeld een Opium pour Homme van Yves Saint Laurent dat destijds wel was. Noir blijft binnen kaders van “too much in your face”. Een rijkdom van ingrediënten zoals: Bulgaarse roos, Egyptische geranium, Italiaanse Bergamot en zwarte peper uit Madagaskar geven Noir de nodige mysterie, warmte en rijkdom. Dit is duidelijk een geur die niet door alle mannen zal worden gewaardeerd; daarvoor is Noir voor de gemiddelde man té opvallend. Maar dat maakt juist deze geur een aanwinst voor mannen die niet altijd veilig en vertrouwd willen ruiken. Ik vind Noir terecht verslavend lekker en blijf eraan ruiken. Een lust voor je reukorgaan! Noir komt als eau de parfum wat uitzonderlijk is voor een mannengeur; die zijn meestal in eau de toilette uitvoering. De rechthoekige flacon is gemaakt van rokerig zwart glas met geribbelde zijkanten waarbij aan weerskanten de hoofdletters T en F zijn uitgespaard. Dezelfde ribbels lopen door in de glanzende zwarte dop en in de verpakking van de flacon.
Voor de campagnefoto is Tom Ford ditmaal zelf het model annex gezicht. Een unicum. Want meestal zijn Ford’s parfum campagnefoto’s doorspekt met expliciet mannelijk of vrouwelijk naakt. Zoals voor zijn allereerste herengeur “ Tom Ford for Men” waarin de flacon tussen de borsten van het vrouwelijk model is geplaatst of zelfs op haar vagina. En voor zijn geur “Neroli Portofino” zijn zowel een mannelijk en vrouwelijk model (beide uiteraard volledig naakt) bezig elkaar te overgieten met de inhoud van een reuze flacon van het parfum zelf. Dat sex sells heeft Ford altijd al goed begrepen en advertentie technisch slim toegepast. “ Seks maakt deel uit van mijn imago en is een deel van mij. Ik vind seks ook niet intimiderend net zo min als het menselijk lichaam. Ik ben een extreem seksgericht iemand. Voor mij is seks de gewoonste zaak van de wereld.”