DE MANNENHUID
De mannelijke hormonen hebben een uitgesproken effect op de mannenhuid. Ze stimuleren de olie-en zweetklieren en maken de huid sterker door het stimuleren van de collageenproductie. Maar ook produceert de mannenhuid meer afvalstoffen waardoor de huid eerder glimt en poriën sneller verstopt raken. Door die vetafscheiding komt rimpelvorming bij mannen pas op latere leeftijd tot stand. Ook het scheren zorgt ervoor dat de mannenhuid wordt geëxfolieerd waardoor ze soepeler en jonger blijft. In dit artikel geven 2 schoonheidsspecialistes hun persoonlijke visie op de mannenhuid via hun bevindingen in de schoonheidssalon. Want hoe goed verzorgen mannen anno 2013 hun huid eigenlijk…?
“Over het algemeen verzorgen mannen hun huid nog steeds slecht”, constateert Bianca Smits; eigenaresse van Blush Beauty & Skin Clinic in Amsterdam. “ Ze besteden te weinig tijd aan huidverzorging of smeren zelfs helemaal niet. En als ze iets smeren is het vaak de crème van hun vrouwelijke partner. Of ze gebruiken alleen een aftershave balsem na het scheren en hooguit 1 andere crème. Mannen denken nog te vaak dat huidverzorging voor hen niet nodig is, of dat het nog steeds enkel iets is voor de homo man. Maar dat denkbeeld is totaal achterhaald want juist met goede verzorging voel je je zelfverzekerder.” Mannen verstaan vaak onder uiterlijke verzorging een mooi pak met bijpassende schoenen en vergeten daarbij hun gezichtsverzorging. “ Eigenlijk is het een totaalplaatje waartoe ook manicure en pedicure behoort en een gezonde huid met een bezoek aan de schoonheidssalon. Want ook anno 2013 hebben mannen een onzuivere huid of pigmentverkleuring in de huid.”
Feit is wel dat de mannenhuid er lang jong uit blijft zien maar ze veroudert wel snel na de 40+ leeftijd. Bij mannen ontstaat ook een diepere rimpelvorming dan bij vrouwen het geval is. “ Mannen zouden daarom al op jongere leeftijd bewust moeten worden gemaakt hun huid goed te verzorgen. Op jongere leeftijd zouden mannen al moeten beginnen met verzorgingscrèmes om zo de huid optimaal in conditie te behouden en er niet mee wachten tot ze 40 zijn of ouder.” Belangrijk is ook dat mannen zich realiseren wat zo op hun gezicht smeren en welke ingrediënten er in de crèmes zitten. “ Veel mensen smeren maar wat op hun gezicht zonder erbij na te denken of het past bij hun huidtype. Belangrijk is wel dat het product daadwerkelijk iets voor de huid doet in de vorm van huidverbetering.” Veel producten beloven van alles zonder dat ze die beloftes ook daadwerkelijk kunnen waarmaken. Zo adverteren ze vaak met 24 uurs- hydratatie crèmes wat pure verkoopmarketing is. “ Crèmes kunnen dit helemaal niet want een crème is niet in staat om vocht aan de huid toe te voegen. Of beloven bepaalde merken dat hun producten bepaalde ingrediënten bevatten, maar vaak is dat percentage ervan té laag dat het daadwerkelijk iets voor je huid kan doen. Want slechts 4% van de crème dringt in door de huidlaag; dit komt doordat de moleculaire samenstelling van de crème vaak te groot is om door de huid te dringen. Eigenlijk smeer je alleen om de bovenste laag van de huid intact te houden.” Toch blijft het gebruiken van verzorgingsproducten noodzakelijk om de huid te beschermen tegen o.a. vrije radicale en UV-stralen want anders droogt de huid uit. “ De huid is constant bezig met zich te vernieuwen. Daardoor is het vochtgehalte in de huid constant variabel door bijvoorbeeld weersomstandigheden of wat we op dat moment eten. Zo droogt koffie bijvoorbeeld de huid enorm uit. Ook de beschermlaag is per persoon verschillend want bij mannen wordt een deel van de buitenlaag weggehaald doordat ze zich (dagelijks) scheren.”
Behalve dat de mannenhuid steviger, dikker en vetter is verschilt ze volgens Bianca niet zoveel van de vrouwenhuid. “ Bij Blush richt ik me dan ook meer op het specifieke huidprobleem en huidverbetering van de klant. Waarbij ik meer wil doen dan alleen maar een crème of masker aanbrengen. Ik wilde iets meer van mijn vak maken en het op een hoger niveau tillen. Doordat ik me duidelijk richt op huidverbetering maak ik ook geen onderscheid tussen specifieke mannen-of vrouwenproducten. Wel let ik heel erg op de ingrediënten die er in de producten zijn verwerkt. Iets wat ook meer mannen zouden moeten doen bij het aanschaffen van verzorgingscrèmes. Daarom gebruik ik de producten van Environ en Dermaquest die de huid daadwerkelijk verbeteren en gezond maken.” Naast Vitamine A en C als voornaamste ingrediënt (die bijdraagt aan de herstelfuncties van iedere huidcel) bevatten de Environ producten ook huideigen ingrediënten. “ Ik werk graag met deze merken want ze zijn altijd zeer vooruitstrevend geweest qua technologie en gebruikten al jaren geleden ingrediënten die nu pas door andere merken worden ontdekt.”
- SOTHYS HOMME
Voor Amber Hilgen is het vermelden van de ingrediënten die in verzorgingsproducten zitten aan haar mannelijke klanten niet echt relevant. “ Het boeit ze helaas niet zo. En ik val ze er dan ook niet mee lastig.” Als eigenaresse van Beautysalon Amber Hilgen in Uithoorn bestaat haar klantenkring gemiddeld voor 15-20% uit mannen. “ Voor mannen is het vooral belangrijk dat het product niet té sterk ruikt, de mannenhuid moet er zichtbaar van opknappen en de huid vooral soepel houden. Maar helaas merk ook ik dat veel mannen nog steeds de producten van hun vrouw/vriendin gebruiken. Vaak ook wel omdat deze crèmes voller en rijker zijn qua structuur dan de bestaande herenproducten. Het merendeel van de herencrèmes die op de markt worden gebracht zijn erg fijn qua structuur, te fluïde en dunnig. Daarom geven mijn mannelijke klanten juist vaak de voorkeur aan de vollere (dames)crèmes.”
Amber merkt wel een duidelijk onderscheid in de mannen die door hun partner naar de schoonheidssalon worden gestuurd of degene die uit vrije wil komen. “ Ik merk dat veel mannen het kopen van verzorgingsproducten helaas nog té duur vinden; met name bij de door hun partner gestuurde klanten. Het liefst geven ze hun geld uit aan iets anders. Degene die uit eigen wil komen kopen vaak wel de producten die ik in mijn salon gebruik. Wel moet ik ze vaak uitleggen hoe ze het product moeten gebruiken want meestal gebruiken ze teveel van het product terwijl je juist beter af bent met minder. In dat opzicht voed ik de mannen wel op ja.” Jammer is wel dat veel mannen die bij Amber komen thuis niet doorgaan met het gebruiken van huidverzorgingsproducten. “ Ik merk nog steeds dat veel mannen hun gezicht niet goed verzorgen. En ik denk vaak ga toch eens smeren! Ze willen er vaak niet de tijd voor nemen. Als basis zou ik de mannen willen adviseren om de huid ’s ochtends en ’s avonds te reinigen en daarnaast een dag-en oogcrème te gebruiken. Maar je moet er wel de tijd voor willen nemen en leg desnoods de producten naast je tandenborstel.” Over het algemeen constateert Amber dat de huidconditie van haar mannelijke klanten matig is; ze hebben vaak een droge huid, een vette neus, verstopte poriën en last van ingegroeide baardharen.” Dat laatste is overigens te voorkomen door de huid te scrubben ( lees face scrub voor mannen onder SKINCARE). “ Mijn doel is om de huid goed schoon te krijgen, glad en dat ze ontspannend aanvoelt. Tijdens de behandeling kan ik veel doen aan huidverbetering waardoor ik vette huiden of huid met schilfers kan doen verbeteren. Helaas gebruiken mannen nog weinig gezichtsmaskers wat erg jammer is, want juist een masker herstelt de vochtigheidsgraad van je huid en geeft haar een enorme boost. Je ervaart het echt als een soort vakantiegevoel voor de huid.”
Aan haar klanten geeft Amber vaak tips mee over hoe ze thuis hun gezicht verder moeten verzorgen. “ In mijn salon gebruik ik de producten van het Franse merk Sothys Homme. Dit merk bestaat al meer dan 60 jaar met 15.000 verkooppunten in meer dan 115 landen. De producten worden zoveel mogelijk ontwikkeld op basis van natuurlijke ingrediënten en wordt al jaren aanbevolen door de vereniging Proefdiervrij.” Bij Sothys wordt 8-10% van de omzet gerealiseerd in het mannensegment. De producten zijn zowel simpel als praktisch in gebruik met als boegbeeld in de reclamecampagnes de Franse rugbyspeler Vincent Clerc. Want hoewel mannen steeds vertrouwder worden met verzorgingsproducten is het nog steeds niet gemakkelijk voor hen om de deur te open van een schoonheidssalon. Het wordt dus echt tijd dat mannen professioneel advies gaan vragen bij getrainde schoonheidsspecialistes over de conditie van hun huid en hoe ze die optimaal moeten verzorgen…met mannenproducten uiteraard!
Lees ook: BLUSH Beauty&Skin Clinic
BEAUTYFORMEN IS BENIEUWD WAT ZIJN LEZERS DOEN QUA GEZICHTSVERZORGING.
MAIL ME NAAR: